Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pellja, Carina Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Pellja, Carina Maria (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä verkkokiusaamisella tarkoitetaan ja millai-sia toimia kouluhenkilökunnalla on käytössään sen vähentämiseksi. Tutkimuskentällä varsin uusi aihe on kuitenkin hyvin ajankohtainen nykymaailmassa ja asiana sellainen, jonka jokai-nen opettaja todennäköisesti oman työuransa aikana kohtaa ainakin yhden lapsen tai nuo-ren, joka on joutunut verkkokiusaamisen uhriksi tai on itse sellainen. Tämä tutkimus lisää tie-tämystä siitä, miten opettaja voi omalla toiminnallaan vähentää verkkokiusaamisen tapahtu-mista ja ennaltaehkäistä sitä. Tämä tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tarkempana analyysimenetelmänä käytin narratiivista kirjallisuuskatsausta, joka mahdollisti aiheen käsittelyn laajemmalla perspektiivil-lä. Tutkimuksen aineistona oli 14 tieteellistä artikkelia, joiden lisäksi hyödynsin Salmivallin kir-jaa Koulukiusaamiseen puuttuminen: kohti tehokkaita toimintamalleja ja Opetus- ja kulttuuri-ministeriön vuonna 2017 julkaisemaa väliraporttia ja vuonna 2018 julkaisemaa loppuraporttia. Tulokset osoittavat, että verkkokiusaamiseen tulisi suhtautua koulukontekstissa hyvinkin samoin tavoin kuin perinteiseen kiusaamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa siis luokkahen-gen vahvistamista eri toimin, nopeaa puuttumista ja asiasta avoimesti keskustelemista. Verkkokiusaaminen nähtiin tutkimuksissa nousseen perinteisen kiusaamisen rinnalle tekno-logian kehittymisen mukana. Myös sillä kuinka paljon nuori viettää aikaa internetissä nähtiin olevan yhteys siihen, kuinka todennäköisesti joutuu verkkokiusaamisen uhriksi tai tulee verkkokiusaajaksi itse. Tutkimuksissa on todettu myös positiivisten käytösmallien ja erilaisten koko koulun kattavien kiusaamista ennaltaehkäisevien ohjelmien implementointi arkeen ovat vaikuttaneet koulussa esiintyvän kiusaamisen määrään myönteisesti.