Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Perälä, Pulmu"

Sort by: Order: Results:

  • Perälä, Pulmu (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tieto oppilashuollosta ja sen toimintaperiaatteista rajautuu pitkälti erilaisten oppaiden ja kyselyjen varaan. Kasvatustieteellistä, vertaisarvioitua tietoa suomalaisesta oppilashuollosta on saatavilla vähän ja kiinnostus oppilashuollon tutkimiseen on hajautunut eri tieteenaloille. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutustua perusopetuksen oppilashuollon toiminnalliseen kokonaisuuteen, sen moniammatillisiin toimijoihin sekä heidän tuottamiinsa palveluihin. Tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, mitä keskeisiä edellytyksiä oppilashuollon moniammatilliselle työlle kuvataan alan tutkimuksessa sekä jäsentää moniammatillisen oppilashuollon toimijoiden näkemyksiä näistä edellytyksistä. Tutkimusmenetelmänä oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen narratiivinen suuntaus, jonka avulla pyrittiin järjestämään epäyhtenäistä tietoa eheäksi kokonaisuudeksi. Tutkielman aineisto koottiin neljästä eri tieteellisten julkaisujen hakupalvelusta. Aineiston haussa käytettiin ennalta määriteltyjä hakusanoja ja -kriteerejä. Aineisto rajattiin Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan ja julkaisuajankohdat sijoittuivat vuosiin 2000–2020. Lopullinen aineisto koostui yhdeksästä tutkimuksesta, joista analysoitiin tulos- ja pohdintaosiot. Tutkielman tutkimusaineistossa moniammatillisen oppilashuoltotyön edellytyksiksi kuvattiin moniammatillinen yhteistyö, työhön sitoutuminen sekä oppilashuollon toimijoiden välinen vuorovaikutus ja luottamus. Tutkielman tulokset osoittivat moniammatillisen yhteistyön olevan merkittävin toimivan oppilashuoltotyön edellytys. Myös toimijoiden näkemysten mukaan juuri moniammatillinen yhteistyö ja sen toteutuminen ovat haastavin osuus toimivan oppilashuoltotyön rakentamisessa. Tähän liittyen toimijoiden mukaan myös vuorovaikutus ja luottamus koettiin puutteellisena. Myönteiset näkemykset rajautuivat työhön sitoutumisen ympärille. Kirjallisuuskatsaukseni osoittaa selvästi, että toimijoiden näkemykset painottuvat oppilashuoltotyön edellytysten heikkouksiin. Siksi oppilashuoltotyön kehittämiselle on yhä tarvetta.