Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Peräniemi, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Peräniemi, Noora (2020)
    Videopelit kasvattavat yhä suosiotaan jatkuvasti ja erityisesti mobiilipelien nopea lisääntyminen on saanut pelialan suorastaan kukoistamaan. Pelit kehittyvät nopealla vauhdilla ja yritykset niiden takana ovat heränneet yhä kasvavampaan kysyntään. Videopelit eivät kuitenkaan ole enää aivan samanlaisia kuin niiden alkuaikoina ja erityisesti syyt pelaamiselle ovat muovautuneet pelien kehityksen myötä. Aikaisemmin motivaation peleihin toi pelien sisäiset tehtävät, mutta nykyään yhä suuremmissa määrin pelien houkuttelevuus syntyy niiden sosiaalisista ulottuvuuksista. Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii aikaisempien tutkimusten perusteella avaamaan videopelien sosiaalista puolta eheänä kokonaisuutena. Tässä tutkielmassa käsitellään muun muassa millaista vuorovaikutusta videopelit sisältävät ja kuinka näitä vuorovaikutustilanteita peleissä toteutetaan. Tämän lisäksi avaan sosiaalisten taitojen ja videopelien välistä yhteyttä, sekä pohdin, kuinka videopelien pelaaminen heijastuu pelien ulkopuoliseen sosiaaliseen elämään. Suuri osa videopeleistä on nykyään internetyhteyden kautta toimivia sosiaalisia ympäristöjä, jotka mahdollistavat pelaamisen yhdessä muiden pelaajien kanssa. Jo melko varhaisessa vaiheessa pelaaminen kehittyi niin, että se oli samassa tilassa mahdollista yhdessä kaverin kanssa, mutta nykyisin pelaaminen tapahtuu globaalisti tuhansien ihmisten kanssa samaan aikaan. Uudet pelitavat ovat mahdollistaneet oman sosiaalisuuden kehittämisen videopelien kautta ja esimerkiksi uusiin ihmisiin tutustuminen onnistuu nykyisin melko vaivattomasti pelaamalla. Videopelien on koettu vähentävän yksinäisyyden tunteita ja etenkin sosiaalisilta taidoilta heikompien on helpompi lähestyä ihmisiä videopelien kautta kuin oikeassa elämässä. Videopelit ovat hyvä alusta myös opetella erialisia ryhmässä toimimisen taitoja, joita nykyyhteiskunnassa pidetään melko suuressakin arvossa. Pelaamisessa huolta on kuitenkin herättänyt puheet aggressiivisen käytöksen lisääntymisestä ja ahdistuneisuudesta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa pyrin avaamaan niin pelien tuottamia ongelmia, kuin mahdollisuuksia, erityisesti sosiaalisuuden näkökulmista.