Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Perttilä, Vilma"

Sort by: Order: Results:

  • Perttilä, Vilma (2020)
    Tavoitteet. Tunteiden tarttuminen on yleinen mutta vähän puhuttu ilmiö, johon lähes jokainen on tietoisesti tai tiedostamattaan törmännyt. Koulumaailmassa, ja yleisesti oppimisessa, tun-teet ovat tärkeässä roolissa, ja opettaja voi tiedostamattaan levittää luokassa negatiivisia tun-teita tunnetartunnan myötä. Aikaisemmissa tutkimuksissa negatiivisten tunteiden on todettu vaikuttavan oppilaiden motivaatioon, sekä koulussa viihtymiseen. Opettajan tunnetaidoilla negatiivisten tunteiden heijastumiselta voidaan välttyä, kunhan tunnetartunnan ilmiötä saatai-siin näkyvämmäksi. Tutkielmassani haluan tuoda näkyville tunnetartunnan ilmiötä tiivistämällä englanninkielisten tutkimusten tuloksia koskien opettajalta oppilaille tapahtuvaa tunnetartun-taa luokkahuoneessa. Kerään tutkimuksista yleisimmät väylät, eli tavat, joilla tunnetartunta nähdään tapahtuvan. Tiedostamalla nämä tavat, opettaja voi tunnetaitojensa avulla ottaa ilmi-ön huomioon. Menetelmät. Tämä tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka mahdollisti aikaisem-pien tutkimusten tarkan ja tehokkaan läpikäynnin, sekä niiden keskeisimpien tulosten tiivis-tämisen. Metodina systemaattinen kirjallisuuskatsaus on järjestelmällinen, ja siksi se sopi tut-kimustehtävääni. Keräsin tutkimukseeni vuoden 2000 jälkeen kirjoitetut, vertaisarvioidut ja englanninkieliset artikkelit, jotka käsittelivät tunteiden tarttumisen ilmiötä luokkahuoneessa. Sopivia artikkeleita tutkielmaani löytyi lopulta 7 kappaletta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmassani tiivistin artikkeleista löytämäni tunteiden tarttumi-sen tavat neljään teemaan aineistossa mainittujen välittäjien mukaan. Neljäksi teemaksi muo-dostui; fyysinen ulosanti, opetustoiminta, suoraan tapahtuva tunnetartunta sekä jäljittely. Suu-rin osa aikaisemmista tutkimuksista totesi tunnetartunnan tapahtuvan fyysisen ulosannin kautta. Vaikka tunnetartunnalle löytyi monta eri väylää, kaikki toiminta luokassa on kuitenkin yhteydessä toisiinsa. Tästä syystä tunnetartunnan tapahtumatapaa on hyvin hankala jäljittää vain yhteen väylään, ja todennäköisesti siihen vaikuttaa kaikki opettajan toiminta. Opettajan omilla tunnetaidoilla ja tunnetartunnan tietoisuudella hän voi kuitenkin vaikuttaa luokan tun-neilmapiiriin, ja sitä kautta oppilaiden henkilökohtaisiin tunteisiin.