Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rönnberg, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Rönnberg, Ella (2021)
    Mål. Denna avhandling har som syfte att undersöka gruppmentorskap som stöd för nyutexaminerade lärare under induktionsfasen i arbetslivet, det vill säga under de första åren i arbetslivet efter avslutad lärarutbildning. Avhandlingen undersöker hur gruppmentorskap inverkar på nyutexaminerade lärares professionella, sociala och personliga utveckling. Den teoretiska bakgrunden i avhandlingen baserar sig på relevant teori kring studiens syfte och tar således fasta på läraryrket i Finland, induktionsfasen inom läraryrket, potentiella utmaningar i läraryrket, utmaningar för nyutexaminerade lärares utveckling samt mentorskap. Metoder. Syftet undersöktes genom en litteraturstudie där tidigare utförda studier analyserades. Målet med denna metod var en omfattande analys av fenomenet med möjlighet till kritisk granskning i diskussionen. Materialet som användes i analysen bestod av nio vetenskapliga artiklar publicerade på engelska mellan åren 2013-2020 och hittades genom databaserna Helka, EBSCO och Google Scholar med hjälp av kontrollerade sökord. Resultat och slutsatser. Resultaten av studien visade att gruppmentorskap är en passande metod för att ge nya lärare stöd under induktionsfasen som visade sig ha positiva effekter på nya lärares utveckling. Trots några negativa konsekvenser av gruppmentorskap hade gruppmentorskap flera positiva effekter på nya lärares professionella, sociala och personliga utveckling. Resultaten visade även att gruppmentorskap var en viktig form av stöd för att öka nya lärares välmående samt för att öka de nya lärarnas vilja till kvarstannade i branschen.
  • Rönnberg, Ella (2018)
    The purpose of this qualitative study is to see preschool managers’ views on evaluation talks as a support for kindergarten teachers’ wellbeing and energy for the educational work. The research questions for this study are what the purpose is with these evaluation talks in educational context according to the preschool managers and how these evaluation talks can support kindergarten teachers’ wellbeing and energy for the educational work. The study is based on theories regarding educational leadership, communication, wellbeing and energy for the work as well as evaluation talks. The information has been collected through interviews together with four preschool managers in four Finland Swedish preschools in one commune. The interviews were individual. The result shows that evaluation talks are an important part of leadership in preschools. Among the most important functions in the work of a preschool manager is the personnel guidance. Conversations and communication between the manager and the workers should also occur daily. A wellbeing and professional education with high-class activities and wellbeing and learning children is dependent on wellbeing kindergarten teachers in the group.