Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rönneberg, Sonja"

Sort by: Order: Results:

  • Rönneberg, Sonja (2020)
    Syftet med studien är att få reda på hur pedagoger praktiskt arbetar mot mobbning. Kunskap om hur mobbning uttrycker sig bland barn under skolåldern och metoder för att arbeta mot mobbning är väsentligt för att skapa en trygg lärmiljö. Teorin i studien stöder sig på tidigare forskning om mobbning bland barn. Materialet till denna kvalitativa studie är en sammanställning av frågeformulär, mobbningsförebyggande planer och nationella styrdokument. Lärare inom småbarnspedagogik och barnskötare inom småbarnspedagogik från två enheter har svarat på frågegormulären. Mobbningsförebyggande planerna är också från dessa två enheter. Materialet är analyserat med textanalysens första och andra dimension och via kategoreisering av skillnader och likheter i respondenternas svar. Resultatet i studien visar att mobbning bland barn under skolåldern liknar mobbningen bland äldre barn. Resultatet visar också fem huvudsakliga metoder som pedagoger använder sig av vid förebyggande av mobbning. Pedagogerna som deltog i studien visade störst kunskap vid mobbningsförebyggande metoder. Identifiering och ingripandet vid mobbning beskrivs inte lika utförligt.