Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rinne, Sanna"

Sort by: Order: Results:

  • Rinne, Sanna (2024)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla keinoilla noviisiopettajia voidaan tukea mentoroinnin avulla. Tutkielman tutkimuskysymys muodostui henkilökohtaisesta mielenkiinnosta mentorointiin sekä huolesta työelämään siirtymisestä luokanopettajakoulutuksen jälkeen. Mediassa on ollut paljon keskustelua noviisiopettajien työssäjaksamisesta ja hypystä työelämään siirtyessä, jota voitaisiin tukea laadukkaalla perehdytyksellä. Perehdytyksen rinnalle on nostettu mentorointi ja sen eri muotoja, joiden avulla noviisiopettajat pääsisivät kehittymään mentorin avustamana. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto koostui suomalaisista sekä ulkomaalaisista kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aineisto on haettu eri tietokannoista (esim. Google Scholar ja Helka) käyttämällä erityisesti seuraavia sanoja: noviisiopettaja, mentorointi, mentoroinninmuodot ja opettaja. Tutkielman tulokset osoittivat noviisiopettajan mentoroinnin koostuvan pari-, ryhmä- ja vertaisryhmämentoroinnista. Mentoroinnin muodot eroavat toteutukseltaan toisistaan, mutta niillä kaikilla voidaan edistää noviisiopettajan ammatillista kehittymistä ja vuoropuhelua sekä kokemusten jakamista. Hyvän mentoroinnin rakentamisen kuvattiin koostuvan fyysisestä ympäristöstä, sosiaalisesta ilmapiiristä, ryhmän kokoonpanosta, yhteisistä sopimuksista ja järjestämiseen liittyvistä korvauksista ja tunnustuksista. Niiden avulla mentorointi pystyttiin rakentamaan noviisiopettajaa tukevaksi. Mentoroinnin onnistumisen kannalta tunnuspiirteiksi erottuivat dialogisuus, kieli, kokemuksellisuus, reflektio, ohjaustyyli, työvälineet sekä jatkuva oppiminen. Näiden tunnuspiirteiden erottuminen mentoroinnissa tuki noviisiopettajan uskallusta avautua kokemuksistaan ja kehittää itseään opettajana.