Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rintamäki, Elina"

Sort by: Order: Results:

  • Rintamäki, Elina; Rintamäki, Elina (2020)
    Ilmastonmuutos on viime vuosina noussut yhteiskunnalliseksi puheenaiheeksi ja ilmiön vakavuus on tunnistettu. Aihe puhuttaa myös lapsia, ja tarve systemaattisesti toteutetulle ilmastokasvatukselle kouluissa on noussut esiin. Tämän opinnäytteen tavoitteena on selvittää, millaisia opetusmenetelmiä alakoulun ilmastokasvatuksessa on hyödynnetty. Toiseksi kandidaatin tutkielmani pyrkii analysoimaan sitä, miten toimijuuden ja osallisuuden näkökulmat ovat läsnä tutkimusartikkeleista löytyneissä opetusmenetelmissä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että ilmastokasvatus on usein puutteellista tai kapea-alaista eikä opettajilla ja kasvattajilla ole yhteisymmärrystä siitä, mitkä opetusstrategiat ovat tehokkaimpia ilmastokasvatuksen toteuttamisessa. Tämä kandidaatin tutkielma pyrkii selvittämään, millaisia opetusmenetelmiä alakouluikäisille suunnatussa ilmastokasvatuksessa voi käyttää, ja miten oppilaan toimijuutta ja osallisuutta on edistetty ilmastokasvatuksessa. Opinnäyte toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona toimivat tieteelliset vertaisarvioidut artikkelit, joissa on tutkittu alakoulun ilmastokasvatusta. Kaikki artikkelit on julkaistu vuosien 2009-2019 aikana. Tiedonhankinnassa käytettiin yksittäisiä hakusanoja ja hakusanojen yhdistelmiä. Tutkimusartikkeleiden analyysi osoitti, että ilmastokasvatuksessa voidaan hyödyntää hyvin erilaisia opetusmenetelmiä. Sosio-konstruktivistiset opetusmenetelmät nousivat aineistosta esiin ja ne nähtiin yhtenä tehokkaimpana tapana opettaa ilmastonmuutokseen liittyviä tietoja, taitoja ja asenteita. Oppilaiden osallisuus ja toimijuus nousivat esiin osassa tutkituista opetusmenetelmistä, mutta eivät kaikissa. Aineiston pieni koko heikentää tutkimustulosten yleistettävyyttä. Tarvitaan lisää opetusmenetelmiä vertailevia tutkimuksia, jotta voidaan selvittää, mitkä menetelmät sopivat parhaiten ilmastokasvatukseen alakoulussa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ilmastokasvatukseen liittyvän oppimateriaalin ja opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa, sekä opetusmenetelmien valinnassa alakoulun ilmastokasvatuksessa.