Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Roininen, Ronja"

Sort by: Order: Results:

  • Roininen, Ronja (2022)
    Ympäristökasvatus kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) oppimisen alueisiin sekä varhaiskasvatuksen arvoihin yhdessä kestävän kehityksen kanssa. Varhaiskasvatuksessa toteutetaan usein ympäristökasvatukseen kuuluvaa toimintaa, myös sellaista mitä ei tiedosteta kuuluvan ympäristökasvatukseen. Lapsen positiivisen luontosuhteen ja kestävän elämäntavan kehittymisen kannalta ympäristökasvatuksella on merkittävä rooli. Vaikka ympäristökasvatuksesta ja kestävän kehityksen kasvatuksesta on puhuttu paljon, on sillä silti riski jäädä muiden pedagogisten sisältöjen varjoon. Varhaiskasvatussuunnitelmassa velvoitetaan toteuttamaan monipuolista pedagogiikkaa ja oppimisen alueita on monia. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen henkilöstön omat mielenkiinnot usein ohjaavat sitä, minkälaista toimintaa toteutetaan. Varhaiskasvatuksen johtaja vastaa yksikkönsä pedagogiikasta ja toimii tiedonvälittäjänä suuremmista kuntatason linjauksista. Tässä tutkielmassa tavoitteena on tuoda esille johtajien näkemyksiä yksiköidensä ympäristökasvatuksesta sekä herättää ajatuksia siitä, millä tavoin johtajat voisivat toiminnallaan edistää arjessa tapahtuvaa ympäristökasvatusta. Tämän lisäksi tarkoituksena on tuoda ilmi mahdollisia haasteita, jotka voivat vaikuttaa ympäristökasvatuksen toteutumiseen arjessa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen johtajaa yhden Etelä-Suomen kunnanalueelta. Haastatteluun valikoitiin sattumanvaraisesti kaikilta varhaiskasvatuksen alueilta 10 varhaiskasvatuksen johtajaa ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkielmaan osallistuneet kokivat kaikki ympäristökasvatuksen tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta, mutta samaan aikaan koettiin, että paljon enemmän olisi tehtävissä kuin tällä hetkellä tehdään. Ympäristökasvatuksen käsitteeseen linkitettiin vahvasti kierrättäminen, metsäretket, luontoliikunta ja ekologisuus. Ongelmiksi johtajat kokivat mm. ajan puutteen, resurssien puutteen sekä lukuisat muut projektit. Tutkielmaan osallistuneilla johtajilla oli kuitenkin kehittämisideoita ja uskoa siihen, että jo pienillä tietoisilla muutoksilla ympäristökasvatusta voitaisiin toteuttaa huomattavasti enemmän. Koettiin myös, että johtamisella on merkitystä siihen, miten ympäristökasvatusta yksiköissä toteutetaan. Johtajat olivat yhtä mieltä siitä, että ympäristökasvatuksesta kiinnostunut henkilökunta lisäsi yksiköissä tapahtuvaa ympäristökasvatusta.