Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Roos, Saga"

Sort by: Order: Results:

  • Roos, Saga (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää opettajien kokemuksia ja ajatuksia liittyen e-oppimateriaaleihin opetuksessa. Keskeisenä tutkimuksessa on tutkia e-oppimateriaaleja koulun oppimateriaalina ja opettajan työvälineenä niin opetuksen suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Tutkimuskysymyksiksi tutkimusaineiston perusteella muodostuivat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntävätkö opettajat e-oppimateriaaleja?” ja ”Mitä kokemuksia opettajilla on e-oppimateriaaleista?” Peilaan opettajien kokemuksia osittain suhteessa perinteiseen oppimateriaaliin. Tarkoitus ei ole kuitenkaan asettaa e-oppimateriaaleja vastakkain perinteisten oppimateriaalien kanssa, vaan selvittää, mitä kokemuksia opettajilla on niistä uudempana oppimateriaalin muotona ja mitä vaikutuksia niillä on mahdollisesti ollut opetukseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin suomalaista ja ulkomaalaista kirjallisuutta ja tutkimuskirjallisuutta sekä muuta aineistoa. Lähdeaineiston hakusanoina toimivat erityisesti ”e-oppimateriaali”, ”sähköinen oppimateriaali”, ”opettajat”, ”sähköinen oppimisympäristö”, ”tieto- ja viestintätekniikka” sekä ”digital learning materials”. Tutkimuksen tulokset muodostuivat tutkimusaineiston pohjalta. Lähdeaineistoon pohjautuvat tulokset osoittavat, että vaikka e-oppimateriaalien käyttö opetuksessa on yleistynyt, eivät opettajat ole valmiita luopumaan perinteisistä oppimateriaaleista. Tutkimuksen perusteella e-oppimateriaalien käyttöön vaikuttaa laitteiden saatavuus, valmiin materiaalin saatavuus, opettajan asenne e-oppimateriaaleja kohtaan sekä opettajan tekniset taidot. Positiivisina puolina e-oppimateriaalien opetuskäytössä opettajat nostivat esiin muun muassa oppilaiden motivoinnin, oppilaiden aktiivisen roolin tukemisen, tuntien suunnittelun helpottumisen sekä materiaalien muokattavuuden. Opettajat kokivat e-oppimateriaalien haasteina erityisesti valmiiden, helposti saatavilla olevien materiaalien puutteen sekä tietoteknisten laitteiden huonon satavuuden ja toimimattomuuden. Opettajat kaipasivat myös säännöllisempää koulutusta liittyen sekä laitteiden käyttöön että pedagogiikkaan niiden käytön takana. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että e-oppimateriaali tuo opetukseen opettajan näkökulmasta paljon hyvää, se monipuolistaa opetusta ja nostaa opetuksen tasoa, jos opettajalla on käytössään valmis, helposti saatavilla oleva materiaali.