Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Roos, Vilma"

Sort by: Order: Results:

  • Roos, Vilma (2024)
    Sosiaalinen media on tänä päivänä vahvasti osa arkeamme, jonka myötä sen vaikutukset heijastuvat myös kulutukseemme. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sosiaalinen media voi lisätä kuluttamista tai vastaavasti johtaa kestävämpiin kulutusvalintoihin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa kotitalousopettajaopiskelijoiden kuluttajakäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kotitalousopettajaopiskelijoilta. Sähköisen kyselylomakkeen linkki jaettiin kotitalousopettajaopiskelijoiden ainejärjestöjen WhatsApp -ryhmiin. Pienelle joukolle Helsingin yliopiston kotitalousopettajaopiskelijoista kyselyn linkki lähetettiin myös sähköpostitse. Tutkielman aineistoksi muodostui kotitalousopettajaopiskelijoiden (n=29) vastaukset kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Sosiaalinen media vaikutti kotitalousopettajaopiskelijoiden kuluttajakäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa monella eri tavalla. Vastausten perusteella muodostettiin kaksi pääluokkaa, jotka olivat kokeileva kuluttajakäyttäytyminen ja harkitseva kuluttajakäyttäytyminen. Sosiaalisen median voitiin todeta luovan kokeilevaa kuluttajakäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa, josta esimerkkinä tuotteiden testaaminen ja mainosten vaikutus ostopäätöksiin. Esimerkkejä harkitsevasta kuluttajakäyttäytymisestä taas ovat eettisempien tuotteiden osto ja ostotarpeiden pohtiminen. Sosiaalisen median avulla saatiin inspiraatiota ruuanlaittoon ja uutuustuotteiden testaamiseen. Osalla vastaajista sosiaalinen media lisäsi tarpeetonta kuluttamista ja tuotteiden jatkuvaa testaamista. Toisaalta sosiaalisen median nähtiin myös lisäävän tietoisuutta eettisistä kysymyksistä, jotka vaikuttivat pyrkimyksenä kestävämpään kulutukseen. Tämän tutkielman avulla saatiin tärkeää tietoa sosiaalisen median vaikutusmahdollisuuksista kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkielman tulokset kertovat myös siitä, että sosiaalisen median käyttötaitoja olisi tärkeää opettaa osana kuluttajakasvatusta kotitalousoppiaineessa, sillä oppilaat viettävät arjessa yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa.