Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Roozbehan, Ida"

Sort by: Order: Results:

  • Roozbehan, Ida (2022)
    Tässä tutkimuksessa keskityn tarkastelemaan ja tutkimaan monikielisten lasten puheen kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkielmani tutkimusongelma on, miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat monikielisten lasten puheen kehitystä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Lähestyin kandidaatintutkielmaani tutustumalla Piaget´n strukturalistiseen malliin, Vygotskin kulttuurihistorialliseen näkökulmaan sekä Skinnerin kielenkäyttäytymis malliin. Mielenkiintoista oli, kuinka nämä kyseiset teoriat ja mallit määrittelivät, mitä lasten varhaisiän puheen kehitykseen sisältyy, ja miten se kehittyy. Teorian kirjallisuuden jälkeen tutustuin erilaisiin tutkimuksiin, jotka osoittavat vuorovaikutuksella olevan tärkeä asema lasten puheen kehityksessä. Ymmärrettyäni lasten kielen kehityksen kokonaisvaltaisesti, aloitin rajaamaan aihetta, itseäni kiinnostavasta näkökulmasta. Laadullisessa tutkimuksessani valitsin menetelmäkseni systemaattisen kirjallisuuskatsauksen. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa on tärkeää noudattaa tarkkaa kriteeristöä, joka ohjaa tiedonhankintaprosessia. Systemaattista kirjallisuuskatsausta voidaan kutsua valittujen tutkimusten sisällön tiivistelmäksi. Lisäksi hyödynsin tutkimuksessani sisällönanalyysiä, jonka avulla kokosin ja analysoin valittua aineistoa sekä sen kielellistä sisältöä ja rakenteita. Tutkimuksissa nostettiin esiin erilaisia tuen menetelmiä, joilla voidaan tukea monikielisiä lapsia ja heidän puheen kehitystään. Systemaattisen kirjallisuuskatsaukseen valikoituneissa aineistoissa, esitettiin, että vuorovaikutusta lisäämällä, kuvatuella, mallintamisella, sanallistamalla sekä puheella opetustiloissa voidaan tukea monikielisten lasten puheen kehitystä. Lisäksi tutkimuksista havaittiin, että opettajan arvioinnilla sekä monipuolisella pedagogiikalla voidaan tukea monikielisiä lapsia tavoitteellisemmin.