Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Roschier, Liisa"

Sort by: Order: Results:

  • Roschier, Liisa (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata, analysoida ja tulkita lasten levotonta käytöstä päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tarkoituksenani oli selvittää, minkälaista lasten levotonta käytöstä varhaiskasvatuksen opettajat ovat työssään kohdanneet sekä millä lailla he ovat levottomien lasten kanssa toimineet. Tutkimuksen avulla voidaan löytää keinoja, joilla levotonta lasta kyetään auttamaan. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajan sensitiivisyys ja vuorovaikutus ovat keskeisessä asemassa levottoman lapsen kohtaamisessa. Menetelmät. Helsingin yliopiston e-Lomakkeella toteuttamaani kyselyyn vastasi 18 varhaiskasvatuksen opettajaa. Käytin aineiston analysointiin sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Vastaajien mielestä levottomilla lapsilla esiintyi paljon motorista levottomuutta ja tarkkaavaisuuden ja keskittymisen häiriöitä. He kertoivat toimivansa levottomien lasten kanssa sensitiivisesti sekä johdonmukaisesti. Monet heistä olivat myös pyytäneet apua yhteistyötahoilta. Lasten levottomuudesta puhutaan nykyään paljon. Monet varhaiskasvatuksen opettajat ovat tietoisia lapsen sensitiivisen kohtaamisen merkityksestä.