Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rosvall, Nina"

Sort by: Order: Results:

  • Rosvall, Nina (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Valikoiva puhumattomuus on varhaislapsuudessa tunnistettava psykiatrinen häiriö jolloin lapsella tavataan pitkään jatkunutta puhumisen vaikeutta tietyssä tai tietyissä sosiaalisissa konteks- teissa. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat merkittävässä roolissa valikoivasti puhumattomien lasten tunnistamisessa ja tukitoimien vireille panemisessa, jolloin on välttämätöntä että opettajien koulutuk- sessa käytettävä materiaali ja informaatio on ajantasaista ja kansainvälisesti vertailukelpoista. Tut- kielman tavoitteena oli analysoida, tulkita ja arvioida minkälaisia diskursseja Helsingin Avoimen yli- opiston erityispedagogiikan opetusmateriaaleista nousee koskien valikoivaa puhumattomuutta. Menetelmät. Tämä tutkielma oli kriittinen diskurssianalyysi, jota ohjasi narratiivinen tutkimusote. Tutkielmassa analysoitiin teorialähtöisesti Helsingin Avoimen yliopiston erityispedagogiikan perus- opintojen opetusmateriaalia valikoivasta puhumattomuudesta. Tulokset ja johtopäätökset. Helsingin Avoimen yliopiston erityispedagogiikan opetusmateriaalia tar- kasteltiin painottamalla erityispedagogiikan arvopohjaa lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista edistä- vänä tieteenalana. Kriittisellä tutkimusotteella opetusmateriaalista nousivat diskurssi puhumattomuu- desta lapsen tietoisena valintana sekä vastakohtana diskurssi lapsen kyvyttömyydestä puhua joissain tilanteissa, pienen lapsen käyttäytymisen säätelyn diskurssi, haastavasti käyttäytyvän lapsen diskurssi sekä perheen vuorovaikutuksen diskurssi. Tuloksista käy ilmi kuinka vaikeaa on tavoittaa ja ymmärtää psykiatrista haastetta, valikoivaa puhu- mattomuutta, erityisesti kun sitä tarkasteltiin varhaislapsuuden itseisarvosta ja biologisista reunaeh- doista kiinni pitäen. Helsingin Avoimen Yliopiston erityispedagogiikan perusopintojen opetusmateri- aalia tulisi päivittää lasten kasvua, kehitystä ja oppimista edistävänä tieteenalana niin että se tukee myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten valmiuksia kohdata valikoivasti puhumaton lapsi. Poikkitie- teellistä tutkimusta tarvitaan valikoivan puhumattomuuden vaikutuksista lapsen oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen varhaislapsuuden aikana.