Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rouvinen, Armi"

Sort by: Order: Results:

  • Rouvinen, Armi (2020)
    Tutkimukseni tavoite oli koota yhteen ja esitellä hyvän yhteistyön ainekset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä sen haasteista. Tutkimustarve nousi esille opettajakoulu-laitoksen opetuksen pintaraapaisusta koskien kodin ja koulun yhteistyötä, vaikka jopa perusopetuslaki velvoittaa koulua tekemään yhteistyötä kodin kanssa. Tiivis tietopaketti yhteistyöstä voi auttaa tulevia luokanopettajia vanhempien kohtaamisiin. Tutkimus toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Mukaan valitsin yhteensä kymmenen tutkimusta koskien kodin ja koulun yhteistyötä Suomen kontekstissa. Aineistossa on erilaisia näkökulmia asiaan; opettajien, oppilaiden, vanhempien ja opinto-ohjaajien kannanottoja sekä ja asiakirjojen analysointia. Myös tutkimusmetodit vaihtelivat. Kaikki tutkimukset ovat vertaisarvioituja ja julkaistu joko suomalaisessa tai ulko-maisissa julkaisuissa. Aineistossa nousi esille, miten monista eri paloista yhteistyö koostuu ja miten moniulotteinen kokonaisuus se on. Kaikki osapuolet kokivat yhteistyön ja siihen panostamisen tärkeäksi. Olennaisena pidettiin myönteistä asennetta, jotta vaikeitakin asioita on helpompi käsitellä sekä selkeitä toimintaperiaatteita, jotka kaikki tietävät. Hyvä yhteistyö koostuu myös tehokkaasta, vuorovaikutteisesta, selkeästä viestinnästä sekä avoimesta keskustelusta. Opettajan kannustava ja rakentava palaute edistää oppilaan oppimista.