Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ruohonen, Veera"

Sort by: Order: Results:

  • Ruohonen, Veera (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia haasteita lastentarhanopettajat ovat kohdanneet työskennellessään erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa sekä millaista apua he toivovat saavansa siihen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suuret lapsiryhmät ja lasten tuen tarpeiden monimuotoisuus ovat koettu suurimpina ongelmina. Sen lisäksi lasten haastava, esimerkiksi aggressiivisuus, on koettu kuormittavimpana tekijänä. Aiemmissa tutkimuksissa on myös osoitettu, että osa aikuisista tuntee riittämättömyyttä ja osaamattomuutta uusien haasteiden edessä, eikä välttämättä aina ole mahdollisuutta erityislastentarhanopettajan apuun tai tukeen. Tutkimustehtävänä on selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia avuntarpeesta, heidän työskennellessä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa Suomesta. Aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, joka julkaistiin verkkokyselynä kahdessa eri lastentarhanopettajien facebook-ryhmässä. Verkkokysely oli puolistrukturoitu. Tutkimuksessa käytettiin teoriasidonnaista aineiston analyysia. Tutkittavien vastaukset kerättiin ensin yhteen, jonka jälkeen vastaukset luokiteltiin koettuihin haasteisiin sekä avun tarpeeseen. Tämän jälkeen teoria nostettiin aineiston tueksi. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin lastentarhanopettajien kokemista haasteista resurssipula, liian vähän aikuisia, liikaa lapsia sekä sopimattomat tilat. Sen lisäksi nousi esiin ryhmän ominaisuuksista suuret ryhmäkoot, joissa liikaa erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Lastentarhanopettajat kokivat myös haasteiksi esimerkiksi lasten aggressiivisen käytöksen ja erityislastentarhanopettajien tuen vähäisyyden. Tutkimustuloksissa lastentarhanopettajien avuntarpeesta näkyi konkreettinen apu, joka näkyisi resurssien lisäämisessä. Sen lisäksi lastentarhanopettajat toivoivat tukea ja osaamista opettajan työhönsä, joka näkyisi esimerkiksi työnohjauksena, johtajan tai erityislastentarhanopettajan tukena. Lastentarhanopettajat toivovat selkeästi muutosta lakeihin, jotka säätelevät resursseja. Henkisen tuen ja konkreettisen avun tarve näkyi vastauksissa. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista nähdä, miten saatu apu vaikuttaisi lastentarhanopettajien kokemiin haasteisiin tai tarkemmin määriteltynä heidän toivoma apu johtajalta tai erityislastentarhanopettajalta.