Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Särkkä, Eeva"

Sort by: Order: Results:

  • Särkkä, Eeva (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajien digitaalisesta kompetenssista puhutaan suomalaisessa tutkimuksessa. Opettajien digitaalinen kompetenssi on monitahoinen ilmiö, eikä tutkimuksessa ole vielä päästy yhteisymmärrykseen, millä tavalla siitä tulisi puhua ja mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan. Jotta opettajien digitaalista kompetenssia voitaisiin kehittää, on pystyttävä määrittelemään käsitteet yksiselitteisesti. Aihe on ajankohtainen varsinkin koronapandemian aiheuttamien opetusjärjestelyiden muutoksen myötä. Aiemmassa tutkimuksessa on havaittu näkökulmien laaja kirjo käsitteen määrittelyssä. Osa tutkijoista mieltää digitaalisen kompetenssin lähtökohtaisesti poliittiseksi, ennalta määrätyksi, toiset keskittyvät vain tiettyihin digitaalisiin taitoihin. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa kuvaillaan ja analysoidaan käsitteitä, joita tutkijat ovat käyttäneet tutkimuksessaan. Katsaus kohdistui vertaisarvioituihin kasvatustieteellisiin artikkeleihin, jotka käsittelevät opettajien digitaalista osaamista suomalaisessa koulukontekstissa. Aineisto muodostui viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistuista artikkeleista. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä ja tulokset teemoiteltiin synteesiksi. Tutkielmassa saadut tulokset tukivat aiemman tutkimuksen havaintoja käytettyjen käsitteiden laajasta skaalasta. Aineiston analyysissä esille nousi viisi teemaa, jotka kuvaavat käytettyjen käsitteiden tausta-ajatuksia: opettajien digitaalinen kompetenssi pedagogisina ratkaisuina, taitoina tietyllä osa-alueella, asenteina ja tunteina, oppilaiden osaamisen välineenä ja ennalta määrättyjen kriteerien perusteella. Opettajan työn pedagoginen luonne tuo digitaalisen kompetenssin tarkasteluun aivan erityisen näkökulman. Opettajien digitaalisen kompetenssin määrittelyssä on pyrittävä yhtenäisyyteen, jotta yhteistyö ja kehittäminen olisi mahdollista. Määrittelyn olisi hyvä pohjautua kansainvälisiin viitekehyksiin, jotta yhteistyö olisi mahdollista myös kansainvälisesti.