Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sagulin, Michael"

Sort by: Order: Results:

  • Sagulin, Michael (2023)
    Suomalaisessa musiikkialan korkeakoulutuksessa on melko pitkään ollut havaittavissa vastakkain asettelu Sibelius-Akatemian ja muiden suomalaisten musiikkikorkeakoulujen välillä. Musiikkialan koulutus ammattikorkeakouluissa näyttäytyy edelleen marginaalisena ilmiönä. Metropolian musiikkialan koulutuksesta ei omien tutkimusteni lisäksi ole juurikaan saatavilla tutkimusta, mistä syystä näen tärkeänä tutkia koulutusta monesta eri näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen muodossa kuvata, analysoida ja tulkita Metropolian musiikkialan opinnäytetöissä esiin nostettuja kehityskohteita ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa musiikkialalla. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on nostaa Metropolian musiikkialan koulutuksesta vastaavan henkilöstön tietoisuuteen opiskeli- joiden keskuudessaan esiin nostamia koulutuksen kehityskohteita. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisitoista (15) Metropolian musiikkialan koulutuksessa vuosina 2008-2020 julkaistua opinnäytetyötä. Tutkimus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineiston valintaa ohjasivat tutkimuskysymykset. Koska musiikkialalla on julkaista mainitun ajanjakson aikana melkein tuhat (1000) opinnäytetyötä, rajattiin aineistoa 1) opinnäytteiden aiheen, 2) tekijän sekä 3) tutkintotason mukaan. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimusaineistossa esiin nousseet koulutuksen kehitysehdotukset voidaan jakaa karkeasti viiteen (5) pääluokkaan: työelämäosaamisen kehittäminen, musiikillisen osaamisen kehittä- minen, pedagogisen osaamisen kehittäminen, koulutuksen organisatorinen kehittäminen sekä arvioinnin kehittäminen. Edellä mainitut pääluokat voidaan edelleen jakaa alaluokkiin. Metropolian musiikkialan opiskelijoita selvästi kiinnosta, miten saatu koulutus vastaa työelämän tarpeita. Sitä, onko opinnäytetöissä mainittuja puutteita koulutuksessa otettu huomioon nykyisessä opetussuunnitelmassa, ei tässä tutkimuksessa selviä. Opiskelijoiden esille nostamien kehitysehdotusten todellinen vaikutus Metropolian musiikkialan koulutuksen kehittämiseen olisikin yksi tärkeä jatkotutkimuksen aihe.