Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sahrakorpi, Solja"

Sort by: Order: Results:

  • Sahrakorpi, Solja (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää aiemman tutkimustiedon avulla, miten oppilaat kokevat käsityön oppiaineen ja monimateriaalisuuden, sekä sitä miten opettajan on mahdol-lista vaikuttaa oppilaiden oppimismotivaation rakentumiseen käsityön oppiaineessa. Perus-koulun käsityön monimateriaalisen oppiaineen tehtävänä on toteuttaa käsityöilmaisua, muo-toilua sekä teknologiaa (POPS, 2014, s. 304). Monimateriaalinen käsityö on opetussuunni-telman käsitteenä uusi, ja perusopetuksen opetussuunnitelmaan se on lisätty vasta vuoden 2014 uudistuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmä oli systemaattinen kirjal-lisuuskatsaus ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuk-sen aineistoksi haettiin vertaisarvioituja julkaisuja Helda-, Google Scholar - sekä Finna -julkaisutietokannoista. Aineistoksi valikoitui kuusi oppimismotivaatiota ja käsityön monimateri-aalista oppiainetta käsittelevää julkaisua. Aineistoksi valitut julkaisut ovat vuosilta 2013–2023. Koska julkaisuja oppimismotivaatiosta käsityön monimateriaalisessa oppiaineessa oli saata-villa niukasti, tarkastelen oppimismotivaatiota sekä käsityön oppiainetta erikseen, ja teen saatujen tulosten pohjalta yleistyksiä ja yhteenvetoja. Opettajan keinoista vaikuttaa oppimismotivaation rakentumiseen korostuivat erityisesti opettajan opetusmenetelmien ja opetuksen etenemisen johdonmukaisuus, sosiaalisen kanssakäymisen tilanteet sekä opettajan kyky sanoittaa oppilaille se, mitä heidän oletetaan oppivan. Käsityön oppiaineeseen liitetty monimateriaalisuuden käsite on koettu oppilaiden näkökulmasta haastavana, joten tutkimuksen tuloksissa korostui se, miten opettajan tulee osata sopeuttaa valitut opetusmenetelmät oppilaiden tarpeisiin.