Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salejärvi, Jean"

Sort by: Order: Results:

  • Salejärvi, Jean (2021)
    Tavoitteet. Aiempien tutkimusten mukaan korkeakouluttautuminen on yhteydessä niin parempaan uraan kuin yleisesti elämänlaatuunkin. Tutkimusten mukaan koulutus on myös periytyvää. Sillä korkeakoulutuksesta saatu hyöty on merkittävä, on tasa-arvon kannalta tärkeää, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet korkeakouluttautua. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, miten koulutusmahdollisuuksien tasa-arvoa on tutkittu Suomessa, mikä sen nykytilanne on tutkimustiedon valossa sekä onko siinä tapahtunut muutoksia vuosien varrella. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Suomen- ja englanninkielinen aineisto haettiin Google Scholarista aiheeseen liittyvien hakutermien avulla. Tutkielmaan valikoitui lopulta yhteensä 9 artikkelia, joista 8 löytyi Google Scholarista ja yksi valittiin lumipalloefektin myötä toisen artikkelin lähteistä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman aineiston perusteella vanhempien koulutustausta oli selkeästi yhteydessä erityisesti jälkeläisten yliopistoon päätymiseen. Ammattikorkeakoulujen osalta samanlaista epätasa-arvoisuutta ei ollut havaittavissa, eli ammattikorkeakoulujärjestelmän perustaminen oli onnistunut tasa-arvoa lisäävä tekijä. Joidenkin tutkimusten mukaan epätasa-arvoisuus on kuitenkin lisääntynyt viime aikoina. Tuloksista nousee esiin tarve seurata koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon kehitystä lähiaikoina, erityisesti sillä tuoreella pääsykoeuudistuksella saattaa olla siihen negatiivinen vaikutus. Koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon tarkastelu kielellisestä näkökulmasta toi myös esiin ajankohtaisen, mutta vähän tutkitun, huolen siitä, että muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien oli huomattavasti vaikeampaa päästä korkeakouluun.