Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salmi, Camilla"

Sort by: Order: Results:

  • Salmi, Camilla (2020)
    Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia ammatillisia haasteita varhaiskasvatuksen opintosuunnalla opettajaksi opiskeleva on kohdannut. Tutkielmassa selvitetään myös, miten opiskelija on kokenut koulutuksen valmistavan näiden haasteiden kohtaamiseen. Tutkielman narratiivinen aineisto koostuu opettajaopiskelijoiden kirjoittamista kirjoitelmista. Aineisto on kerätty sähköpostipyynnöllä Helsingin yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnalla opiskelevilta. Kirjoitelmapyyntöön vastasi kahdeksan opiskelijaa. Kirjoitelman ohjeistuksessa pyydettiin pohtimaa omia kokemuksia varhaiskasvatuksen ammatillista haasteista ja koulutuksen tuomia valmiuksia haasteiden kohtaamiseen. Aineisto analysointiin temaattisen analyysin menetelmin. Tutkielman perusteella opettajaopiskelijoiden kokemus varhaiskasvatuksen ammatillisista haasteista liittyivät päiväkodin toimintakulttuurissa ilmeneviin haasteisiin, työhyvinvointia haastaviin tekijöihin sekä yhteistyöhön liittyviin ongelmiin. Opiskelijat kuvailivat kokemiaan haasteita monimuotoisina ja hyvinvointia kuormittavia. Opiskelijoiden kirjoitelmien perusteella työ ei vastannut koulutuksessa saatavaa ideaalia kuvaa varhaiskasvatuksesta. Koulutuksen tuomista valmiuksista työelämän haasteisiin koettiin myös puutteita. Erityisesti pedagogiseen johtajuuteen liittyvät taidot koettiin puutteiksi joihin koulutus ei ole vastannut. Opiskelijoiden näkemyksen mukaan taidot koetaan varhaiskasvatuksen opettajan työhön kuuluvina tärkeinä osaamisen alueina. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen haaste nähtiin myös koulutuksellisena puutteena ja varhaiskasvatuksen opettajan moniammatillisen työskentelyn edellytyksenä. Tutkielman aihe on ajankohtainen. Varhaiskasvatuksen kentällä on pätevistä opettajista pulaa. Työ ei houkuttele työn kuormittavuuden takia. Työn kuormittavuus on noussut aikaisemmissa tutkimuksissa työn imua heikentäviksi tekijäksi. Tutkielman perusteella pedagogisen johtajuuden taitojen koulutuksellinen tuki valmistaisi opiskelijoita varhaiskasvatuksen kentälle työelämän vaatimalla taitotasolla.