Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salminen, Heini"

Sort by: Order: Results:

  • Salminen, Heini (2023)
    Lastenkirjat antavat mahdollisuuden lapselle kokea lukunautintoa. Lukevan ympäristön malli sekä lastenkirjallisuuden kanssa vietetty aika viestittävät lapsille myönteistä kuvaa kirjallisuudesta vaikuttaen näin lukuinnon syntyyn. Jotta lasten lukuinto pääsee heräämään, on heille mahdollistettava myönteisiä kokemuksia lastenkirjallisuuden kanssa. Lukuinto sekä lukumotivaatio ovat olleet laskussa viimeaikaisissa tutkimuksissa, vaikka lukuinnon tukemisen tiedetään olevan perusopetuksessa tärkeä tavoite. Tämän kandidaatin tutkielman lähtökohtana on esikouluikäisten lasten lukuinnon heräämisen tukeminen. Tutkielmani tavoitteena on selvittää mitä mahdollisuuksia esiopetuksen opettajat esittävät lukuinnon herättelyn tukemiseen ja mitä haasteita esiopetuksen opettajat esittävät olevan lukuinnon herättelyssä ja tukemisessa. Tutkielmassa tarkasteltiin lukuinnon herättelyn tukemista lastenkirjallisuuden kautta. Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu kahdeksan esiopetuksen opettajan vastauksista. Aineisto kerättiin Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook ryhmään laitetulla kyselylomakkeella. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Vastauksista nostetut mahdollisuudet jaettiin viiteen luokkaan, jotka olivat Opettajan mahdollistamat lukuhetket ja lukevan aikuisen malli, Lastenkirjallisuuden käyttö toiminnan tukena, Teknologian käyttö, Lapsilähtöisyys ja Huoltajien aktivointi. Esiopetuksen opettajien vastauksista kävi ilmi, että he mahdollistavat lasten heräilevän lukuinnon tukemista erilaisilla keinoilla ja pyrkivät tekemään lastenkirjallisuudesta osan heidän arkeaan erilaisten toimintatapojen avulla. Vastauksista poimitut haasteet jaettiin myös viiteen luokkaan. Nämä luokat olivat Rakenteelliset haasteet, Kodin vaikutus, Henkilökunnan vaikutus, lapsen toiminta ja Teknologia. Vastauksista nostettiin haasteiden liittyvät pääosin oppimisympäristön puutteisiin, henkilökunnan vastustukseen sekä lapsen kotiympäristöön. Lapsen mielenkiinnonkohteet nähtiin niin mahdollisuutena kuin haasteenakin. Tutkimustulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa, kuten lukevan aikuisen malli, tarjoten kuitenkin tuoreen näkemyksen esikoulun kentällä tapahtuvaan lukuinnon herättelyyn