Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salo, Aurora"

Sort by: Order: Results:

  • Salo, Aurora (2019)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää minäpystyvyyden ja osaamisen välistä vuoro-vaikutusta matematiikan osa-alueella. Tarkoituksena on myös saada lukijoiden, erityisesti opettajien tietoisuuteen se, kuinka merkittävässä roolissa kannustavan aikuisen rooli on sekä minäpystyvyyden muodostumisessa että matematiikan osaamisen kehittymisessä. Monet tutkimukset ovat osoittaneet minäpystyvyyden ja matematiikan osaamisen olevan yhteydessä toisiinsa, mutta on olemassa eriäviä näkökulmia siitä, onko yhteys vastavuoroinen vai yksi-suuntainen. Hypoteesina siis on, että minäpystyvyys ja matematiikan osaaminen ovat yhtey-dessä toisiinsa. Muuttujien välistä yhteyden suuntaa selvitetään tässä tutkielmassa. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin in-ternetin tietokannoista ja kirjaston kokoelmista. Aineistoa analysoitiin asetettuun tutkimusky-symykseen pohjautuen. Tulokset ja johtopäätökset. Minäpystyvyydeltään vahvoilla oli keskimäärin vahvempi matema-tiikan osaamisen taso kuin minäpystyvyydeltään heikoilla yksilöillä. Tämä vaikutus näkyi myös toiseen suuntaan. Matematiikkaa hyvin osaavien minäpystyvyys ilmeni vahvempana kuin matematiikkaa heikosti osaavien. Osa tutkimuksista päätyi siihen lopputulokseen, että minäpystyvyyden ja matematiikan osaamisen välillä on vastavuoroinen vuorovaikutus, mutta jotkut tutkijoista totesivat vuorovaikutuksen olevan vain yksisuuntainen. Osa tutkimuksista to-tesi minäpystyvyyden ja matematiikan osaamisen välillä olevan yhteys, mutta ei raportoinut yhteyden suuntaa.