Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salo, Iida"

Sort by: Order: Results:

  • Salo, Iida (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikaisempien tutkimusten perusteella, millä tavoin musiikki voi tukea varhaiskasvatus ikäisen lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Oletuksena oli, että musiikilla on positiivisia vaikutuksia. Suomessa lakiuudistuksen jälkeen varhaiskasvatussuunnitelmasta on tullut velvoittava ja näin ollen kaikissa päiväkodeissa tulee toimia suunnitelman mukaan. Varhaiskasvatussuunnitelmassa musiikkikasvatuksella ja sen toteuttamisella on omat tavoitteensa. Musiikkikasvatus on monipuolista musiikillista toimintaa, joka perustuu eri tieteenaloilta haettuun tietoon, ja yhdistelee niitä. Musiikkikasvatus on saanut vuosien aikaan vaihtelevasti arvostusta ja sen merkitystä on pyritty todistamaan erinäisten tutkimusten avulla. Tämän vuoksi koin tärkeäksi selvittää mitä tutkimuksia aiheesta on aikaisemmin tehty ja koostaa tulokset yhteen tarkasteltavaksi. Sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla tutkimukseen valikoitui kuusi kansainvälistä tieteellisesti vertaisarvioitua alkuperäisartikkelia vuosilta 2000–2014. Käytin aineiston analyysimenetelmänä narratiivista sisällön analyysiä. Kaikissa tutkimuksissa oli havaittu positiivisia tuloksia musiikin vaikutuksista lasten kasvulle, kehitykselle tai oppimiselle. Lisäksi musiikillisen toiminnan mukanaan tuoma vuorovaikutus ja muu toiminta oli usein nostettu esille tarkastelemieni tutkimusten tulosten tarkastelussa. Voidaan siis päätellä, että musiikin lisäksi, musiikillisen toiminnan tuoma muu kehitystä tukeva vuorovaikutteisuus tai harjoitukset tukevat lasta monella tavalla.