Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salo, Linda"

Sort by: Order: Results:

  • Salo, Linda (2020)
    Liikunnallisen elämäntavan tukeminen on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä aihe lisääntyneestä liikkumattomuudesta ilmentyvien terveysriskien ja kustannusten vuoksi. Liikunnan hyödyt ovat tutkitusti yksilön hyvinvoinnin ja terveyden kannalta suuria, mikä tekee liikunnallisen elämäntavan omaksumisesta niin yksilön kuin koko yhteiskunnan kannalta tärkeää. Koululiikunta muodostaa lapsille merkittävän ja tasa-arvoisen liikunnallista elämäntapaa tukevan liikuntaympäristön tavoittaen koko ikäluokan. Koululiikunnalla voidaan vaikuttaa lasten myönteisten liikuntakokemusten saavuttamiseen ja kiinnostuksen heräämiseen liikuntaa kohtaan. Liikunnan opetuksen tavoitteeksi on perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) kirjattu liikunnallisen elämäntavan tukeminen. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka alakoulun liikunnan opetuksessa voidaan edistää oppilaiden liikunnallista elämäntapaa. Liikunnallista elämäntapaa pidetään suhteellisen pysyvänä ilmiönä, mikä käsittää liikunnallisen jatkumon lapsuudesta aikuisuuteen. Aktiiviseen liikkumiseen tulee kiinnittää huomiota, sillä säännöllinen liikkuminen lapsuudessa ennustaa liikunta-aktiivisuutta aikuisiällä. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuutta on haettu HELKA-, FINNA-, ERIC- ja DOAJ -tietokannoista sekä Google Scholarista. Hakusanoina olivat koululiikunta, liikunnallinen elämäntapa, liikuntakasvatus, alakoulu, lapset, liikunta-aktiivisuus ja liikunnan lukutaito (physical literacy). Tutkimustulosten perusteella liikunnallisen elämäntavan edistäminen edellyttää oppilaiden motivaation, itseluottamuksen, liikunnan pätevyyden, tietoisuuden sekä ymmärryksen vahvistamista, jotta he sitoutuvat ylläpitämään liikunta-aktiivisuutta koko eliniän ajan. Liikunnan opetuksessa oppilaiden motivaatiota voidaan tukea autonomisuuden, koetun pätevyyden, yhteenkuuluvuuden ja liikunnan nautinnon tarjoamisen kautta. Jokaiselle oppilaalle tulisi taata onnistumisen kokemuksia, sillä ne vahvistavat yksilön fyysistä pätevyyttä ja itseluottamusta omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Monipuolinen koululiikunta ja liikuntatunneilla opitut liikuntataidot luovat pohjan liikunnan harrastamiseen aikuisena. Liikunnallisen elämäntavan edistämisessä tulisi myös panostaa tietoisuuden ja ymmärryksen vahvistamiseen, jotta oppilaat saisivat myönteisiä liikuntakokemuksia ja ymmärtäisivät liikunnan tuomia merkityksiä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda liikunnanopetuksen kentälle konkreettisia keinoja tukea lasten liikunnallisen elämätavan muodostumista. Tutkielman on tarkoitus toimia Pro gradu -työn teoriapohjana. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, mitkä tekijät koululiikunnassa ovat vaikuttaneet positiivisesti tai negatiivisesti aikuisiän liikunta-aktivisuuteen.