Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sara, Yrjölä"

Sort by: Order: Results:

  • Sara, Yrjölä (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia pedagogisia keinoja siirtymätilanteissa käytetään sekä selvittää kuinka kauan siirtymätilanteet kestävät esiopetuksen velvoittavan päivän aikana. Tutkimus pyrkii tekemään näkyväksi siirtymätilanteiden pedagogisen arvon. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että siirtymätilanteiden suunnitteleminen on tärkeää. Ilman aikuisten suunnitelmallista toimintaa läpi päivän eri tilanteiden lasten haastava käyttäytyminen nousee esille. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille keinoja, joita voi hyödyntää siirtymätilanteita suunniteltaessa. Menetelmät. Tutkimusaineistona toimii syksyllä 2019 eräässä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa päiväkodissa tuotettu videoaineisto. Aineisto on kuvattu kahtena peräkkäisenä päivänä ja videolle tallennettiin ryhmän kaikki siirtymätilanteet esiopetuksen velvoittavana aikana. Tutkimukseen osallistunut ryhmä oli iältään esiopetusikäisiä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja kyseessä oli tapaustutkimus. Tutkimus on analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Siirtymätilanteiden kestoon esiopetuksen velvoittavana aikana vaikutti olennaisesti päivän ohjelma. Aikuisten suunnitelmallinen sekä tilanteesta muodostuvat pedagogiset menetelmät siirtymissä vaikuttivat myös siirtymätilanteiden kokonaispituuteen päivän aikana. Ei ole kuitenkaan automaattisesti hyvä asia, jos siirtymiin käytetään päivän aikana vähän aikaa, sillä siirtymiä voidaan hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi pieninä opetustuokioina, kun ne ovat hyvin suunniteltuja etukäteen. Siirtymätilanteiden pedagogiset menetelmät auttavat varhaiskasvatuksen henkilökuntaa suunnittelemaan päivän kulusta ehjän kokonaisuuden, joka tukee yksilöiden kehitystä.