Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sarkkinen, Elias"

Sort by: Order: Results:

  • Sarkkinen, Elias (2021)
    Tavoitteet. Oppimistapahtuman aikaista piirtämistä tutkittaessa on havaittu, että piirtämisellä on lupaavia vaikutuksia oppimisen edistäjänä. Suurin osa tutkimuksista pyrkii selittämään näitä vaikutuksia lähinnä kognitiivisten tekijöiden näkökulmasta. Piirtäminen ja oppiminen eivät aktivoi ainoastaan kognitiivisia prosesseja, vaan ne ovat luonteeltaan kokonaisvaltaisia, kehollisia tapahtumia. Tämä on tutkimuskohteessa otettava huomioon. Tutkielmassa tarkastellaan piirtämisen kokonaisvaltaista oppimista tukevia piirteitä kehollisen oppimisen näkökulmasta, ja tavoitteena oli löytää mahdollisia selityksiä piirtämisen ja oppimisen yhteyksille vedoten kummankin kokonaisvaltaiseen luonteeseen. Menetelmät. Toteutin tutkielman integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka keinoin tarkastelin rinnakkain opetustapahtuman aikana tapahtuvaa piirtämistä sekä kehollisessa oppimisessa tarvittavia taitoja. Aineisto koostui kuudestatoista vuosina 2010–2021 julkaistuista kansainvälisistä ja vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista, joista ilmeni piirtämisen tai piirtämisessä tarvittavien taitojen yhteys oppimiseen. Tulokset ja johtopäätökset. Piirtämisen yhteyttä kokonaisvaltaiseen oppimiseen pystyttiin havaitsemaan ainakin neljästä erilaisesta näkökulmasta: aistien ja liikkeen yhteistyö, piirtämisen ja mallista kopioimisen samankaltaisuus ja niiden havaitut yhteydet oppimiseen, kognitiivisten ja motoristen taitojen samanlaiset yhteydet piirtämisessä ja oppimisessa sekä piirtämisessä ja oppimisessa yhteiset tarvittavat aivorakenteet. Näiden havaintojen valossa piirtäminen vaikuttaa kehollisen luonteensa johdosta tukevan kokonaisvaltaista oppimista. Tutkimuksista oli myös havaittavissa, että piirtäminen menetelmänä sopii paremmin tiettyjen taitojen ja oppiaineiden yhteyksiin, kuin toisiin. Sekä piirtämistä koskevat tutkimukset että kehollisen oppimisen teoriat ovat kuitenkin vielä uusia ilmiöitä, joten jatkotutkimukset siitä, millä tavoin ja kuinka laajasti piirtäminen vaikuttaa eri taitojen ja aineiden oppimiseen, ovat tarpeellisia.