Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Satomaa, Viivi"

Sort by: Order: Results:

  • Satomaa, Viivi (2019)
    Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella monikulttuurisuutta ja monikulttuurisuuskasvatusta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Pyrkimyksenä oli vastata kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Miten monikulttuurisuus näyttäytyy suomalaisessa varhaiskasvatuksessa aikaisempien tutkimusten valossa? ja 2) Miten monikulttuurisuuskasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa? Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen pohjana on käytetty viittä aiheesta aiemmin tehtyä tutkimusta. Tutkimuksia tarkasteltaessa pintaan nousi muutamia erilaisia käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Osittain monikulttuurisuus nähtiin rikkautena ja ainoastaan positiivisena asiana, mutta osittain se koettiin myös ongelmia tuovaksi ilmiöksi. Näissä tapauksissa nähtiin, että monikulttuurisuus tuo lisätyötä varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja eri kieltä puhuvat tai eri katsomuksen omaavat lapset tuovat rajoitteita varhaiskasvatuksen toimintaan. Myös monikulttuurisuuskasvatuksen osalta ilmeni vastakkainasettelua. Yksi näkökulma on, että monikulttuurisuuskasvatus katsottiin olevan luonnollinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa ja kuuluvaksi kaikille lapsille. Toisesta näkökulmasta katsottuna monikulttuurisuuskasvatus taas nähdään kuuluvan vain maahanmuuttaja taustaisille lapsille ja se tulee toteuttaa muiden kuin ryhmän vakiohenkilöstön opetuksena. Monikulttuurisuuskasvatusta toteutettiin tutkimusten mukaan monella tapaa. Toinen ääripää oli monikulttuurisuuskasvatuksen puutuminen kokonaan ja toinen niin, että monikulttuurisuuskasvatus on osana varhaiskasvatuksen jokapäiväistä toimintaa. Lähes kaikki haastatellut tiedostivat monikulttuurisuuskasvatuksen tärkeyden, mutta jostain syystä kokivat, ettei heillä ole resursseja ja tietotaitoa toteuttaa sitä.