Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Schmelzer, Rosa"

Sort by: Order: Results:

  • Schmelzer, Rosa (2022)
    Vahvalla itsetunnolla on keskeinen merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Vahva itsetunto ohjaa ihmistä luottamaan itseensä, sietämään pettymyksiä ja näkemään itsensä arvokkaana. Varhaiskasvatuksen opettajalla on tärkeä tehtävä olla vahvistamassa lapsen itsetuntoa ja turvallinen oppimisympäristö luo erinomaisen pohjan lapselle itsetunnon rakentamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät käsitteen itsetunto sekä millä tavoin he pyrkivät vahvistamaan esiopetusikäisen lapsen itsetuntoa. Tutkimusaineisto koostui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista verkkokyselylomakkeella. Tutkimusaineisto on kerätty maaliskuussa 2022. Aineiston analysointi tapahtui laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analyysi keskittyy analysoimaan itsetunnon vahvistamiseen käytettäviä keinoja sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelivät itsetunnon. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät itsetunnon sen perusteella, miten lapsi käsitti itsensä suhteessa muihin ja toisiin, miten lapsi luotti itseensä ja uskalsi mennä kohti haastavia asioita ja että lapsilla on positiivinen minäkuva itsestään. Varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät itsetunnon vahvistamisen keinoina kannustamista, kehumista, rohkaisemista sekä auttamista ja läsnä olemista. Tutkimukseni perusteella varhaiskasvatuksen opettajat vahvistavat itsetuntoa positiivisen toiminnan avulla