Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Seila, Mia"

Sort by: Order: Results:

  • Seila, Mia (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lasten itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli koota systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla viime vuosina julkaistua tutkimustietoa varhaiskasvatuksen kontekstissa toteutetuista, lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen kohdistuvista interventioista. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia lasten itsesäätelytaitoihin kohdistuvia interventioita viime vuosina on toteutettu, ja minkälaisia vaikutuksia interventioilla on ollut lasten itsesäätelylle. Tämä tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa kartoitettiin tekemällä kirjallisuushaku neljään internetin elektroniseen tietokantaan. Systemaattiselle aineistonhaulle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen tutkimusaineistoksi muodostui 11 tutkimusartikkelia, joissa käsiteltiin varhaiskasvatuksen piirissä vuosina 2015–2020 toteutettuja lasten itsesäätelyn tukemiseen kohdistuvia interventioita. Tutkimukset oli toteutettu Kanadassa, Yhdysvalloissa, Uudessa-Seelannissa, Sveitsissä, Argentiinassa, Australiassa, Iranissa ja Taiwanissa. Tutkimusten tulokset analysoitiin narratiivisen synteesin avulla. Viime vuosina toteutettujen interventioiden käytännön toteutustavat ja sisällölliset tekijät vaihtelivat, mutta kaikki tutkimukset antoivat pääosin lupaavia tuloksia interventioiden vaikutuksista lasten itsesäätelytaitoihin. Interventiot paransivat muun muassa lasten toiminnanohjaustaitoja, käyttäytymisen säätelyä sekä akateemisia taitoja ja kouluvalmiuksia. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aina tilastollisesti merkitseviä kaikilta osin. Kaikkein tehokkaimpia interventiot näyttivät olevan niiden lasten kohdalla, joilla oli joko lähtötilanteessa arvioitu olleen muita lapsia heikommat itsesäätelytaidot, tai taustallaan muita itsesäätelyn kehityksen riskitekijöiksi identifioituja tekijöitä. Tulokset ovat huomionarvoisia, sillä ne viittaavat siihen, että interventioiden avulla voidaan tasata lasten välisiä eroja itsesäätelytaidoissa ennen kouluikää.