Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Senja, Hirvelä"

Sort by: Order: Results:

  • Senja, Hirvelä (2020)
    Vuonna 2016 voimaan astuneessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa nostetaan vahvasti esiin tunnetaitojen rooli koulussa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat ja miten luokanopettaja voi tukea lasten tunnetaitojen kehit-tymistä alakoulussa. Aluksi tutkimuksessa pureudutaan tunnetaitojen määrittelyyn ja sii-hen, mitä osa-alueita tunnetaitoihin kuuluu. Tämän jälkeen kartoitetaan erilaisia menetel-miä oppilaiden tunnetaitojen tukemiseen luokanopettajan näkökulmasta. Valitsin katsauk-sen aiheen oman kiinnostukseni, mutta myös sen tärkeyden ja ajankohtaisuuden vuoksi. Tunnetaitojen vaikuttavuutta on tutkittu monipuolisesti sekä kouluhyvinvoinnin että oppi-miskyvyn kannalta, mikä lisäsi mielenkiintoani perehtyä aiheeseen. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoksi kat-saukseen valikoin sekä suomalaisia että ulkomaisia tutkimuksia. Lisäksi hyödynsin kirjalli-suutta sekä muita aihetta koskevia julkaisuja. Hain aineistoa Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista. Katsauksessani havaitsin niin kirjallisuuden kuin tutkimusten kautta tunnetaitojen olevan laaja ja moniulotteinen ilmiö, johon kietoutuu monia muita käsitteitä. Tunnetaidot koostu-vat useista itsenäisistä taidoista, jotka täydentävät toisiaan ja joita voidaan vahvistaa har-joittelemalla. Niihin lukeutuu esimerkiksi kyky tunnistaa, tulkita ja ymmärtää omia ja mui-den tunteita sekä kyky säädellä ja ilmaista tunteitaan. Katsaukseni perusteella tunnetaitojen tukemisella on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia lasten hyvinvointiin sekä oppimiseen. Tunnetaidot ovat esimerkiksi yhteydessä myönteisen tunneilmaston rakentumiseen. Luo-kanopettaja voi tukea oppilaiden tunnetaitoja monin eri tavoin esimerkiksi kehittämällä omia tunnetaitojaan ja hyödyntämällä tunnetaitojen edistämiseen luotuja ohjelmia sekä po-sitiivista pedagogiikkaa. Tunnetaidot ovat keskeinen osa opettajan ammattitaitoa.