Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Seppälä, Sanni"

Sort by: Order: Results:

  • Seppälä, Sanni (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä päiväkodissa tapahtuvasta loruttelusta ja sen vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen. Tavoitteena on saada tietoa opiskelijoiden hyväksi koetuista loruttelutilanteista ja niiden taustalla vaikuttavista pedagogisista tarkoitusperistä. Tavoitteena oli kartoittaa haastatteluun osallistuneiden opiskelijoiden ajatuksia lorun paikasta tämän päivän suomalaisessa päiväkodissa. Tutkimus lähestyy aihetta lapsen kielen ja vuorovaikutustaitojen kehityksen, kulttuuriperinteen ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisen toiminnan näkökulmasta. Aiheesta ei ole aikaisempaa tutkimusta opiskelijoiden tai varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla opiskelijoita heidän kokemuksistaan. Tutkimukseen osallistui viisi Helsingin Yliopiston varhaiskasvatuksen opintosuunnan opiskelijaa, joilla jokaisella oli aikaisempaa työkokemusta varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä. Haastattelu suoritettiin kirjallisessa muodossa sähköpostin välityksellä. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Haastatteluun osallistuneet opiskelijat kokivat loruttelulla olevan pääosin vaikutusta lapsen kielen kehitykseen. Loru koettiin myös toimivaksi työkaluksi arjessa etenkin silloin, kun tilanteet vaativat aikuiselta ryhmänhallinnallista osaamista. Näitä olivat esimerkiksi siirtymä- ja odottelutilanteet. Kaiken kaikkiaan opiskelijat olivat lorutelleet lähes jokaisessa päiväkodin fyysisessä ympäristössä ja kokivat lorujen soveltuvan laajasti päiväkodin eri toimintoihin. Vastauksissa ilmeni myös, että opiskelijat arvostavat lorua osana lasten kulttuuria ja tunnistavat sen merkittäväksi osaksi lapsuutta