Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Seppänen, Anastasia"

Sort by: Order: Results:

  • Seppänen, Anastasia (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyn positiiviseen pedagogiikkaan ja sen myönteisiin vaikutuksiin oppilaan hyvinvoinnin kannalta. Positiivista pedagogiikkaa on tarjottu ennaltaehkäisyksi haasteille, koska ratkaisut ovat pääosin perustuneet ongelmien tunnistamiselle. Huonovointisuuden lisääntyessä ihmisten joukossa, erittelen tutkielmassani ratkaisuksi ehdotetun positiivisen pedagogiikan osa-alueita ja sen myönteisiä vaikutuksia oppilaan hyvinvointiin. Tutkin aihetta kriittisesti ja selvitän tieteenalan saamaa kritiikkiä ja otan ne mukaan pohdintaani. Positiivisessa pedagogiikassa keskityn erityisesti luonteenvahvuuksiin ja hyveisiin sekä niiden sovelluksiin. Tarkoituksena on ymmärtää, miksi positiivista pedagogiikkaa tarjotaan ratkaisuksi ongelmiin sekä eritellä sen saamaa kritiikkiä.    Toteutin tutkimuksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin aiheesta saatiin yleiskatsaus. Aineistona toimi positiivisen psykologian sekä siitä johdettujen positiivisen pedagogiikan tutkimuksia sekä teorioita luonteenvahvuuksista. Positiivinen psykologia, positiivinen pedagogiikka sekä hyveet ja luonteenvahvuudet tarjoavat kokonaisuudessaan tutkielmalleni aineiston.      Tuloksista käy ilmi, että positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien käytöllä on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia oppilaan hyvinvointiin. Vahvuuskasvatuksella oppilaan psykologisiin tekijöihin ja sosiaaliseen ympäristöön on myönteisiä vaikutuksia. Positiivinen pedagogiikka ja vahvuuskasvatus vaikuttavat muun muassa kehittyneeseen empaattisuuteen, vuorovaikutustaitoihin, minäpystyvyyteen sekä merkityksellisyyteen. Haasteina tieteenala kohtaa epätieteellistämisen, liiallisen yleistämisen sekä yltiöpositiivisuuden. Positiivinen pedagogiikka koulukontekstissa asettaa myös opettajalle vastuun sen käyttämisestä, jolloin työtavat koulujen välillä eivät ole yhdenvertaiset.