Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Siiskonen, Sirkku"

Sort by: Order: Results:

  • Siiskonen, Sirkku (2020)
    Kandidaattityöni tavoitteena oli tutkia innovaatiokasvatuksen monialaisia oppimiskokonai-suuksia käsityön opetuksen näkökulmasta. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat olleet uuden opetussuunnitelman yksi keskeinen uudistus. Valtakunnallisessa opetussuunnitelmas-sa (POPS 2014) on määritelty useita laaja-alaisia tavoitteita, sekä määritelty vähimmäismää-rä monialaisten oppimiskokonaisuuksien osuudesta. Jokaiselle oppilaalle on tarjottava luku-vuosittain vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus. Innovaatiokasvatus on uudenlais-ta opetusta ja se on yksi hyvä keino opettaa oppilaille mm. teknologiakasvatusta peruskou-luissa. Innovaatiokasvatus yhdistää käsityönopetuksen, kuvaamataidon, luonnontieteet, ma-tematiikan, perinteiset insinööritieteet ja teknologian opetuksen. Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia ja kuvailla tutkitta-vaa ilmiötä. Aineistona käytettiin Innokas Verkoston Uutta Luovat monialaiset oppimiskoko-naisuudet raporttia. Kaikki dokumentissa mukana olleet koulut ovat osallistuneet Innokas Verkoston koulutukseen ja siten julkaisussa raportoidut projektit ovat innovaatiokasvatuksen periaatteiden mukaisesti suunniteltuja. Koulutus ja sieltä saatu tieto on varmasti vaikuttanut suunniteltuihin kokonaisuuksiin. Tutkintani alla oli siis tarkemmin innovaatiokasvatuksen mo-nialaiset oppimiskokonaisuudet. Aineisto on analysoitu teoriapohjaisesti sisällönanalyysin pe-riaatteiden mukaisesti. Tutkimuksesta selvisi, että äidinkieli, käsityö, matematiikka ja luonnontieteet olivat yleisim-mät oppiaineet innovaatiokasvatuksen monialaisissa kokonaisuuksissa. Kaikki suunnitelmat sisälsivät ainakin kahta näistä oppiaineista. Kattavasti oli myös muitakin peruskoulun oppiai-neita yhdistelty, mikä todistaa, että minkä tahansa oppiaineen pystyy integroimaan osaksi in-novaatiokasvatusta. Käsityönopetus ilmeni alakouluikäisillä pääasiassa erilaisin askarteluin, mutta mukana oli myös kokonaisen käsityön periaatteet eli suunnittelu, valmistus ja arviointi. Usein käsityön oppiaineen tavoitteissa olikin kaikissa ikäryhmissä kokonaisen käsityön peri-aatteiden opetus, sekä perustekniikoiden harjoittelu. Näissä raportoiduissa kokonaisuuksissa enemmän esillä oli teknisen työn työtavat, mikä saattaa johtua innovaatiokasvatuksen peri-aatteiden soveltuvan hyvin teknologiakasvatuksen opetukseen. Monimateriaalisuutta ilmeni niin tekstiili ja teknisen työtapoja yhdistäen kuin näiden oppiaineiden sisälläkin.