Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Soininvaara, Annemaria"

Sort by: Order: Results:

  • Soininvaara, Annemaria (2020)
    Tutkimus käsittelee millä tavoin opettajan toiminta ja osaaminen näyttäytyy kahdessa eri varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Analyysissa pohditaan asiakirjoissa esiintyvää kuvaa opettajan piirteistä ja ominaisuuksista. Tarkastelen asiakirjoja ajan tuoman muutoksen näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen opettajuus on ollut valtakunnallisesti puheenaiheena uuden varhaiskasvatuslain myötä. Varhaiskasvatus nähdään osana yhtenäistä kasvatus- ja koulutusjärjestelmää ja uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottaa pedagogiikkaa ja korostaa varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista vastuuta. Mielenkiintoni kohdistuu siihen, kuinka se näyttäytyy toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa. Aineistona käytin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2005 ja 2018, joista uudempi on velvoittava normiasiakirja, ja pohdin niistä nousevien teemojen merkitystä opettajuuden näkökulmasta. Asiakirjojen välillä oli yli kymmenen vuotta, joka toi tutkimukseen ajan näkökulman varhaiskasvatuksen suunnitelman sekä opettajan osaamisen kehittymisessä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut vertailla asiakirjoja toisiinsa, vaan ne muodostavat aikalinjan, jonka avulla voidaan pohtia samankaltaisuuksia ja mahdollisia muutoksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti. Asiakirjojen tekstistä välittyi tietty kuva opettajuuden normeista, joita ei suoraan ilmaista. Yleinen teksti listaa opetusta suuntaavat arvot ja tavoitteet, mutta vaatimusta tietyistä kasvatushenkilökunnan piirteistä, ominaisuuksista tai tavasta toimia ei esitetä, vaikka ne ovat välttämättömiä, jotta asetetut tavoitteet toteutuvat. Varhaiskasvatussuunnitelmista nousi selkeästi laadullisia määritteitä opettajan toiminnalle, jotka tulivat välillisesti esiin oppimissisältöjä kuvaavissa tekstikappaleissa. Vaikka varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005 ja 2018 ovat luonteeltaan erilaisia ja ne ovat tuotettu eri lähtökohdista, voidaan silti havaita tietty suunta, johon varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaa johdetaan. Opettajalta työ vaatii laajaalaista osaamista ja työn toteuttamiseksi edellytetään yhä enemmän ammattitaitoa ja asiantuntijuutta, jopa poikkitieteellisesti. Tämän lisäksi opettajalla täytyy olla sensitiivisiä ominaisuuksia toimiessaan varhaiskasvatusikäisten kanssa, joka korostuu uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.