Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sonninen, Sara"

Sort by: Order: Results:

  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.