Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Soppela, Jonna Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Soppela, Jonna Johanna (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ala-asteen käsityönopettajien ajatuksia eriyttämisestä. Tomlinson & Imbeau (2010) ovat kehittäneet luokkahuonekontekstissa tapahtuvan eriyttämisen mallin, johon kuuluu neljä osa-aluetta: oppimisympäristö, opetussuunnitelmat, opettaminen ja arviointi. Lähdin suunnittelemaan ja rakentamaan tutkimustani tämän eriyttämisen mallin pohjalta. Tutkin, miten opettajat suhtautuvat eriyttävään toimintaan näiden osa-alueiden avulla. Menetelmät. Tutkimuskysymyksiin etsin vastauksia puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (LIITE 1), jotka analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui kolme ala-asteella työskentelevää käsityönopettajaa pääkaupunkiseudulta. Heidän ikähaarukkansa oli 34-52 vuotta ja opetusvuosia opettajille oli kertynyt 5-19 vuotta. Tutkittavien opettajien käsityöryhmissä oli 10-16 oppilasta (ka. 12). Kaikilla opettajilla opetusryhmistä ainakin yksi oli erityisluokan ryhmä ja tämän lisäksi yleisopetuksen ryhmissä oli integroituja oppilaita. Valitsin tutkimukseeni käsityön aineenopettajia, koska halusin selvittää juuri aineenopettajien käsityksiä eriyttämisestä. Kaikilla aineenopettajilla ei ollut ennen tutkimusta edes tarkkaa tietoa oppilaiden erityisen tuen päätöksistä. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Kaikissa haastatteluissa kävi ilmi, että käsityönopettajat pyrkivät huomioimaan kaikkia oppilaita opetuksessaan. Kaikki opettajat ajattelivat yksimielisesti siitä, että eriyttäminen kuuluu vahvasti heidän työhönsä. Kaikki heistä näkivät eriyttämisessä positiivisen puolen ja myös sen, että käsityön oppiaine voi toimia koko koulutyöhön kannustavana elementtinä. Vaihtelua oli enimmäkseen eriyttämisen toteutuksessa ja keinoissa. Erilaisten oppijoiden huomioiminen painottui neljästä eri osa-alueesta (Tomlinson & Imbeau, 2010) selvästi eniten opetuksen ja tuntityöskentelyn eriyttämiseen. Kaikkien opettajien eriyttäminen näillä osa-alueilla oli hyvin monipuolista, tilanteisiin reagoivaa ja taitavaa, vaikka kukaan opettajista ei kokenut, että olisi saanut eriyttämiseen minkäänlaista koulutusta.