Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sorvoja, Liisa"

Sort by: Order: Results:

  • Sorvoja, Liisa (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millä tavoin opetusalan ammattilehdessä puhutaan kasvatusvastuusta, vanhemmuudesta ja kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet määrittävät koululle opetustehtävän lisäksi kasvatustehtävän, mutta julkisessa keskustelussa on esitetty syytöksiä vanhempien heikentyneestä kasvatusotteesta. Kasvatusvastuun rajat ovat epäselvät. Tässä tutkimuksessa selvitettiin diskurssianalyysin keinoin, kuinka näitä rajoja määritellään kasvatuksen ammattilaisten keskuudessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) ammatti- ja järjestölehdestä Opettajasta. Kaikki OAJ:n jäsenet saavat lehden jäsenetuna, minkä vuoksi lehden kirjoitukset antoivat todenmukaisen kuvan kasvatuksen ammattilaisten välillä käydystä keskustelusta. Lukuvuonna 2016–2017 ilmestyneet lehdet kuvasivat ajankohtaisesti elokuussa 2016 perusopetuksessa käyttöönotetun opetussuunnitelman vaikutuksia. Tutkimuksessa muodostettiin oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen diskurssi, opettajan rajallisten resurssien diskurssi ja yhteistyön diskurssi. Oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen diskurssi esiintyi aineistossa hallitsevana. Tutkimuksen perusteella koulu ottaa paljon vastuuta lapsen kasvatuksesta ja kokee sen olennaiseksi osaksi tehtäviään. Opettajan työ koetaan kuitenkin raskaaksi. Taloudelliset säästöpaineet, kiire ja vastuu oppilaista kuormittavat. Vanhemmuutta tuetaan paikoin, mutta päällimmäisenä kotitausta näyttäytyy eriarvoistavana tekijänä ja vanhemmuus heikohkona. Yhteistyö koetaan tärkeäksi, mutta sen määrässä ja toimintamuodoissa on vaihtelua.