Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sullivan, Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Sullivan, Riikka (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa tunnekasvatuksen nykytilannetta Suomessa. Viime aikoina on monin paikoin alettu kiinnittämään huomiota lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin osana laajempaa pyrkimystä hyvinvointiin. Aikaisempien tutkimusten mukaan lapsen tunnetaitojen tukeminen saattaa vähentää negatiivisia tunteita sekä auttaa lasta ymmärtämään ja säätelemään tunteitaan (Denham ym., 2016). Lisäksi aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu tunnekasvatuksella olevan positiivisia vaikutuksia sekä yksilötasolla että yhteiskunnallisella tasolla. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata tunnekasvatuksen keinoja ja työkaluja, sekä siitä saatuja hyötyjä tai sen muita mahdollisia seurauksia. Menetelmät. Tämä tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tässä käytetty kuvaileva ja integroiva kirjallisuuskatsaus tarjosi mahdollisuuden sekä tutkimusten kriittiseen tarkasteluun että myös hyväksyi aineistoina käytettyjen tutkimusten erilaiset metodit ja lähestymistavat. Tässä tutkimuksessa käytetyn Integroivan kirjallisuuskatsauksen vaiheita olivat tutkimuskysymysten laatiminen, aineiston kerääminen, aineiston arviointi, aineiston analyysi ja tulkinta sekä tulosten esittäminen. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin määrittämällä tutkimustehtävä, tutkimuskysymykset ja keskeiset käsitteet. Aineistona oli neljä alkuperäistä tutkimusta tunnekasvatuksesta, joissa oli käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Aineistosta nostettiin esiin tutkimustehtävän kannalta keskeisiä asiakokonaisuuksia, jotka luokiteltiin teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin tunnekasvatuksesta olevan selkeää hyötyä. Näitä hyötyjä löytyi yksilötasolta aina yhteiskunnalliselle tasolle saakka. Toisaalta havaittiin myös passiivisen tunnekasvatuksen haitallisia seurauksia. Passiivisessa tunnekasvatuksessa kasvattaminen tapahtui siirtämällä tiedostamattomia ja usein toimimattomia malleja eteenpäin eikä varsinaiseen tunnekasvatukseen kiinnitetty tietoista huomiota. Koska kaikilla tietoisen tunnekasvatuksen keinoilla ja työkaluilla oli selkeitä hyötyjä, johtopäätöksenä voidaankin pitää yleisesti tunnekasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Myös henkilökuntaa tulee kouluttaa tunnekasvatuksen osaajiksi sekä turvata riittävät resurssit tunnekasvatuksen menestyksekkääseen toteuttamiseen.