Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sundström, Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Sundström, Maria (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikin ja laulamisen vaikutuksia 0–3-vuotiaiden lasten kielenkehitykseen. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tarjota käytännön vinkkejä var- haiskasvatuksen opettajille kielenkehityksen tukemisessa. Tutkimuksen taustalla on käytetty aiempaa tutkimustietoa, joka osoittaa musiikin ja laulamisen merkityksen lapsen kehitykselle. Tutkimuksessa on käytetty kirjallisuuskatsausta menetelmänä. Aineisto on kerätty aiemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka käsittelevät musiikin ja laulamisen vaikutuksia lapsen kielenkehitykseen. Kirjallisuuskatsauksen avulla arvioidaan ja vertaillaan erilaisia tutkimustu- loksia sekä teorioita musiikin ja kielen välisestä yhteydestä. Aikaisempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että musiikilla ja laulamisella on positiivisia vaikutuksia lapsen kielenkehitykseen, erityisesti varhaislapsuudessa. Aktiivinen musiikillinen vuorovaikutus, kuten laulaminen ja musisointi, lisää esisanaisten kommunikatiivisten eleiden määrää ja edistää kielenkehitystä. Lisäksi musiikillinen vuorovaikutus vahvistaa kielenkehi- tyksen lisäksi emotionaalista sidettä hoitajaansa, parantaa vauvan kykyä kiinnittää huomiota ja olla vuorovaikutuksessa. On kuitenkin myös tutkimuksia, jotka kyseenalaistavat musiikin ja laulamisen vaikutukset kielenkehitykseen. Esimerkiksi Mehr ym. (2013) ja Franco ym. (2021) ovat löytäneet tutkimuksissaan ristiriitaisia tuloksia musiikin vaikutuksista kielenkehitykseen. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että musiikki ja laulaminen voivat olla arvokkaita työkaluja varhaislapsuuden kielenkehityksen tukemisessa, ja varhaiskasvatuksen opettajien tulisi hyödyntää niitä osana pedagogista toimintaansa.