Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sundvall, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Sundvall, Emilia (2020)
    Mål. ​Det har forskats kring läraridentitet redan länge (Ashforth & Mael, 1989; Beijaard, et. al., 2004; Eteläpelto & Vähäsantanen, 2006; Sachs, 2005) och man har insett att lärarens professionella identitet långt bygger på den personliga identiteten (Beijaard, et. al., 2004; Eteläpelto & Vähäsantanen, 2006). Däremot har forskningen inte direkt haft ett samband med samhällets förväntningar och stereotyper gentemot lärare. Därför vill jag med denna undersökning nå samhällets uppfattningar av lärare och hur dessa formar lärarens professionella identitet. Förhoppningsvis skapar detta en förståelse hos lärare om sin egen identitet som lärare och hos hela samhället en förståelse kring stereotypers påverkan på individen och dess identitetsuppfattning. Metoder. ​Min avhandling är i form av en narrativ litteraturöversikt. Min teori baserar sig på det ämne jag valt och utifrån min forskningsfråga har jag sökt efter material till min analysdel. Materialet är mångsidigt och eftersom det rådde brist på forskning kring mitt ämne, lyfte jag fram även pro gradu-avhandlingar, en doktorsavhandling och en rapport av THL. Själva analysen gick ut på en tematisk innehållsanalys, vilket betyder att jag dragit paralleller mellan mitt material för att skapa teman som slutligen gav mig ett resultat. Resultat och slutsatser. ​Resultaten i min kandidatavhandling var delvis vad jag förväntade mig, men det gav mig även nya inblickar. Samhället verkar ha en föråldrad bild av lärare, vilket lärarna inte själva upplevde sig vara. Detta var intressant med tanke på att jag själv inte uppfattar lärare som auktoritära och konservativa. Lärares klädsel och utseende var även betydande faktorer för samhället, speciellt för eleverna, vilket jag inte tänkt att skulle ha en så stor betydelse längre i dagens samhälle. Slutligen gick det att konstatera att samhällets förväntningar på och stereotyper mot lärare stod långt i konflikt med lärarnas egna tankar och förväntningar på sig själva och andra som lärare. Detta kan resultera i att lärarna har svårt att skapa och upprätthålla en professionell identitet, eftersom den inte alltid bemöter samhällets, föräldrarnas och elevernas förväntningar. Utgående från resultatet kan lärare få en djupare förståelse i hur andra ser en och därmed förstå varför förväntningarna ser ut som dom gör och möjligen även förändra dem genom en öppen diskussion ur en positiv synvinkel.