Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Suominen, Susanna"

Sort by: Order: Results:

  • Suominen, Susanna (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Kandidaatin tutkielmassani tutkin sitä, kuinka varhaiskasvatuksen arkea kuvataan lastenkirjoissa, jotka kertovat varhaiskasvatuspäivästä. Tutkimuksessani keskityin siihen, kuinka varhaiskasvatuksen sisältöihin kuuluvat hoito, kasvatus, opetus ja leikki näkyivät tutkimukseeni valikoiduissa lastenkirjoissa. Lastenkirjoja luetaan paljon ja pidän tärkeänä, että ne kertoisivat realistista kuvaa varhaiskasvatuksen arjesta. Näin kuvakirjat nostaisivat esille lapsen kehityksen tukemiselle tärkeitä sisältöjä, joita varhaiskasvatuksessa käytetään. Tutkimuksellani nostan esiin laadukkaan varhaiskasvatuksen sisältöjä ja lastenkirjojen merkitystä välineenä käsitellessä lapselle uusia asioita. Tutkimukseni teon aikana en löytänyt aiempaa tutkimusta varhaiskasvatuksen sisältöjen ilmenemisestä lasten kuvakirjoissa. Lastenkirjojen tutkimusta on tehty laajasti ja sitä käsitellään myös tutkimusartikkeleissa. Tutkimukseni on aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin tuotettu tutkimus, johon rajautui poissulun kautta neljä lapsille suunnattua kuvakirjaa. Kaikki kuvakirjat olivat julkaistu 2000- luvulla. Aineistosta rajautuivat pois ne kuvakirjat, jotka eivät sisällöiltään pystyneet vastaamaan tutkimuskysymyksiini. Tutkimuksessa on analysoitu kuvakirjoista sekä kuvitusta että kirjojen tekstejä, mahdollisimman monipuolisen kuvan saamiseksi. Tutkimukseeni rajautuneen aineiston perusteella voin todeta varhaiskasvatuksen sisältöjen näkyvän monipuolisesti varhaiskasvatuksen arkea kuvaavissa lapsille suunnatuissa kuvakirjoissa. Sisällöt näkyivät pääsääntöisesti sekä kuvituksessa, että kuvakirjojen teksteissä. Leikin eri muotoja kuvattiin monipuolisesti kuvituksessa ja kuvakirjoissa lapset leikkivät erilaisissa kokoonpanoissa. Tutkimukseni pohjalta ei voida todeta jonkun leikkimuodon korostuvan, mutta leikkiä nostettiin esille vahvasti kuvakirjoissa lapselle ominaisena toimintatapana. Muita tutkimiani sisältöjä eli kasvatusta, opetusta ja hoitoa näkyi aineistossa monipuolisesti kuvituksessa ja tutkimuksessani olen avannut niitä aineistoesimerkein. Tutkimukseni pohjalta voin todeta, että varhaiskasvatuksen sisältöjä kuvataan lasten kuvakirjoissa ja ne tukevat kuvaa laadukkaasta, lapsen kehitystä tukevasta varhaiskasvatuksen toiminnasta, joka tutkimusaineistoni pohjalta voidaan pääsääntöisesti tapahtuvan joukkomuotoisena toimintana.