Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Törnblom, Milla"

Sort by: Order: Results:

  • Törnblom, Milla (2020)
    Tutkimuksessani selvitetään minkälaisia osallisuuden kokemuksia autismikirjon korkeakoulu- opiskelijoilla on arjessaan, sekä missä konteksteissa nämä kokemukset syntyvät. Osallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla näkökulmasta riippuen. Tässä tutkimuk- sessa osallisuus määritellään Maslowin tarvehierarkiaan, Learyn sekä Baumeisterin osalli- suuden teoriaan sekä Laursenin ja Yazdgerdin osallisuuden teoriaan perustuen. Heidän nä- kemyksiensä mukaan osallisuus voidaan määritellä ihmisen sisäsyntyiseksi tarpeeksi kuulua ryhmään, saada arvostusta ryhmässä sekä kokea itsensä tarpeelliseksi ryhmän jäseneksi. Näiden täyttymiseen vaaditaan edes yksi positiivinen pysyvä vuorovaikutussuhde. Aiemmat autismikirjon opiskelijoita koskevat tutkimukset osoittavat, että autismikirjon opiske- lijoilla on haasteita opiskelujen aikana nimenomaan vuorovaikutustilanteissa, ryhmätöissä sekä sosiaalisen kanssakäymisen aiheuttaman kuormituksen kanssa. Akateemisilta taidoil- taan osa opiskelijoista on kykenevä suoriutumaan korkeammankin asteen koulutuksesta, mutta usein muut tekijät, kuten vaikeudet vuorovaikutustilanteissa heikentävät myös opin- noissa suoriutumista. Tämän vuoksi autismikirjon opiskelijoiden osallisuuden tukemiseen opiskelujen aikana tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana The IMAGE projektia vuonna 2019 ja tähän tutkimukseen valikoitui seitsemän suomalaisen opiskelijan haastatteluaineistot. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysia apuna käyttäen, teemoittelemalla aineisto neljään pääteemaan, jotka vastasivat asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimukseen osallistuneilla oli pääasiassa vuorovaikutussuhteita korkeakoulun ulkopuolella harrastuksissa tai yhdistystoiminnassa. Koulukontekstissa vuorovaikutussuhteiden syntyminen oli hankalaa ja moni vastaajista koki joutuvansa muuttamaan käytöstään luennoilla ja ryhmätöitä tehdessä. Merkityksellisten ja mielekkäiden vuorovaikutussuhteiden syntymiseen edesauttoi yhteinen mielenkiinnon kohde ja selkeä agenda tapaamiselle. Näiden kautta autisminkirjon opiskelijan oli helpompi osallistua toimintaan ja saada positiivisia osallisuuden kokemuksia.