Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Türkan, Mariam"

Sort by: Order: Results:

  • Türkan, Mariam (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on kerätä yhteen tietoa trans-lasten sosiaalisen transition tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Koska trans-lapsia on tutkittu suhteellisen vä- hän erityisesti varhaiskasvatusikäisten viitekehyksessä, eikä tämän takia trans-lasten tuke- mista ole suoraan velvoitettu missään varhaiskasvatuksen virallisessa asiakirjassa, olen ha- lunnut koota yhteen jo tutkittua tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisten avuksi. Menetelmät. Toteutin tutkielmani narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, sillä se sopi parhai- ten tutkielmani lopulliseen tarkoitukseen. Lisäksi tutkielmani aiheesta oli löydettävissä vain vähän vertaisarvioitua tietoa, jonka takia kirjallisuuskatsaus sopi metodikseni myös lajityypil- tään. Implisiittisen haun avulla valitsin tutkimusartikkeleita, joista kaikki kertoivat suoraan tai epäsuorasti siitä, miten varhaiskasvatusikäisiä trans-lapsia voidaan tukea heidän sosiaali- sessa transitiossaan. Keräsin valitsemastani tutkimusaineistosta tarpeellista tietoa jakamalla aineiston kategorioihin niiden pääteemojen mukaan, jonka jälkeen tein keräämästäni tiedosta narratiiviselle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisen kuvailevan synteesin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulokset osoittivat trans-inkluusion ja transtietoisuu- den, sekä transtietoisen toiminnan olevan suuressa roolissa siinä, miten trans-lasten sosiaa- lista transitiota voidaan tehokkaimmin tukea varhaiskasvatuksessa. Esimerkiksi trans-inklu- siivisen toiminnan velvoittavuus varhaiskasvatuksessa voi tulosten perusteella vaikuttaa voi- makkaasti siihen, miten trans-lapsen sosiaalinen transitio etenee varhaiskasvatusikäisenä. Sekä transtietoisuus, että trans-inkluusio voivat myös poistaa ja ehkäistä transfobiaa, jonka ilmeneminen heikentää sosiaalisen transition tukemisen mahdollisuuksia.