Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tahko, Sini"

Sort by: Order: Results:

  • Tahko, Sini (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä on tunnesäätely ja millä tavoin tunnesäätelyä tuetaan alakoulussa. Tutkimustarve syntyi halusta selvittää millä tavoin oppilaat saavat tukea tunnesäätelyyn koulussa ja mitä tuen keinoja tai menetelmiä kouluissa on käytössä. Menetelmät. Tämän tutkimuksen menetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimukseen valikoitui tutkimusartikkelien (n=13) lisäksi yksi väitöskirja. Yhteensä aineiston määrä näin ollen oli 14. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kohteena olevan ilmiön ymmärtämisen lähtökohtana voi olla aiheen tunnistaminen tai vahvistaminen. Nämä olivat tämän tutkimuksen tekemisessä lähtökohtaisesti voimakkaasti läsnä. Tulokset ja johtopäätökset. Tunnesäätelyn kuvaamisessa käytetään usein J.J. Grossin tunnesäätelyn määrittelyä sekä tunnesäätelyn menetelmien prosessimallia. Tunnesäätelynä pidetään edellä mainitussa mallissa niitä prosesseja, joilla yksilö pyrkii vaikuttamaan kokemiinsa tunteisiin, niiden kokemiseen, kokemisen kestoon ja tunteiden synnyttämiin vaikutuksiin. Prosessimalli pohjautuu tunteiden säätelyn neljään erilaiseen strategiaperheeseen, joista kolmessa pyritään vaikuttamaan tunteeseen ennen sen kaikkia vaikutuksia, ja yhdessä strategiaperheessä vaikutusmahdollisuudet rajautuvat tunteen säätelyyn tunteen jo synnyttyä. Tunnesäätelyssä tukemisessa koulumaailmassa kognitiivis–behavioraaliset tai mindfullnessiin perustuvat menetelmät saattavat olla peruskouluikäisille kaikkein tehokkaimpia. Menetelmien tehokkuutta tukee opettajan mallintaminen ja avoin, tunnepuheen salliva ilmapiiri. Tunnesäätely on usein yhdistetty niin akateemiseen menestykseen, kuin psyykkiseen hyvinvointiin.