Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tammela, Sara"

Sort by: Order: Results:

  • Tammela, Sara (2021)
    Enligt Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014) skall förskoleundervisningen utgå från barnet och den har ett viktigt uppdrag som går ut på att stödja barnets möjligheter att utveckla sig, växa samt tillägna sig ny kunskap. Undervisningen på förskolan skall också förstärka barnets positiva bild av sig själv och barnets syn på sin egen inlärning. När det handlar om att i god tid finna behovet av stöd för inlärning och växande, erbjuda stöd men också på samma gång hindra svårigheter har undervisningen på förskolan en stor mening. Då behovet av stöd förekommer skall barnet få det omedelbart och dessa behov skall också tas i beaktande i undervisningen. Lärarna och den övriga personalen kan förebygga svårigheter med hjälp av olika sätt att arbeta, varierande peda-gogiska metoder och med mer flexibel uppdelning i grupper. Målet är att undervisningen på försko-lan skall beakta behov hos både gruppen och hos det enstaka barnet. (Utbildningsstyrelsen, 2014, s. 12, s. 30, s. 45.) Syftet med denna avhandling är att undersöka hur blivande lärare inom småbarnspedagogik upple-ver att förskolelärare kan stödja barn med koncentrationssvårigheter genom bemötande och plane-ringen av den pedagogiska undervisningen. Eftersom jag var intresserad av att höra hur blivande lärare inom småbarnspedagogik tänker kring frågor gällande barn med koncentrationssvårigheter, har jag använt mig av intervju som metod för att samla in datamaterialet. Till min avhandling intervjuades fyra blivande lärare inom småbarnspedagogik som har tidigare erfarenhet av att arbeta med barn med koncentrationssvårigheter. Resultatet visar bland annat att blivande lärare inom småbarnspedagogik har en tydlig uppfattning om hur koncentrationssvårigheter uttrycker sig hos förskolebarn. De har även starka åsikter om hur de själv men också hur pedagoger på förskolan skall och inte skall bemöta barn med koncentrationssvårigheter. Barn med koncentrationssvårigheter skall bemötas med beröm, lugn, förståelse och tålamod. Medan hot, skrik och användning av barnets namn i en negativ ton anses som opassligt bemötande. Blivande lärare har även flera tankar och idéer om vad förskolelärare skall ta i beaktande då de planerar en pedagogisk undervisning för en grupp i vilken ingår även barn med koncentrationssvårigheter. Enligt dem skall den pedagogiska undervisningen planeras så att den stödjer det enskilda barnet men också hela gruppen.