Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tapani, Marika"

Sort by: Order: Results:

  • Tapani, Marika (2021)
    Kehonkuva ja sen erilaiset häiriöt ovat nykyään paljon esillä esimerkiksi sosiaalisen median tarjoamien ihanneulkonäköä kuvaavien kuvien ja mainosten takia. Koulukontekstiin liittyvää kehonkuvan tutkimusta löytyy vielä suhteellisen vähän, vaikka kehonkuvasta itsestään löytyy melko paljon tutkimusta. Etenkin lapset ja nuoret ovat alttiita kaikenlaisille kehonkuvaan vaikuttaville tekijöille, minkä vuoksi koulumaailman ja kehonkuvan kehityksen yhteyksien tutkiminen on kiinnostavaa ja hyödyllistä. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, voiko koululiikunnalla olla vaikutuksia oppilaan kehonkuvan muodostumisessa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona on käytetty ulkomaisia tutkimuksia, jotka sopivat mahdollisimman tarkasti juuri valitsemaani aiheeseen. Aineiston valinnassa kriteereinä pidin tuoreutta ja sitä, että tutkimukset olivat vertaisarvioituja. Oli myös tärkeää, että jokaisessa aineistona käytetyssä tutkimuksessa esiintyy suhde koululiikunnan ja kehonkuvan välillä. Tämän tutkielman tulokset osoittivat, että koululiikunnalla voidaan vaikuttaa oppilaan kehonkuvaan joko kielteisesti, tai myönteisesti. Keskeisiä kehonkuvaan vaikuttavia tekijöitä olivat opettajan toiminta liikuntatunneilla, pukuhuonetilanteissa tapahtuva sosiaalinen vertailu sekä liikuntatuntien koettu mielekkyys ja innostavuus. Tuloksista jäi puuttumaan kuitenkin konkreettisia keinoja, joilla positiivisen kehonkuvan rakentuminen voitaisiin saavuttaa. Lisätutkimusta koululiikunnan ja kehonkuvan välisestä suhteesta olisi siis vielä tarpeellista tehdä, etenkin Suomessa.