Browsing by Author "Taponen-Yrjölä, Jonna"
Now showing items 1-1 of 1
-
Taponen-Yrjölä, Jonna (2020)Tavoitteet. Itsemääräämisteorian mukaan ihmisen motivaation tutkiminen vaatii synnynnäisten psykologisten tarpeiden ymmärtämistä. Yksi näistä perustarpeista on yhteisöllisyys. Yhteisöllisyyden tärkeä komponentti on osallisuus ja tutkielmassa käsitellään myös kuuluvuuden tunnetta. Kuuluvuuden tunne on kokemusta osallisuudesta. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko tukea saavien ja muiden oppilaiden välillä eroa yhteisöllisyyttä ja kuuluvuuden tunnetta mittaavissa tekijöissä Menetelmät. Tämä tutkielma on määrällinen. Aineisto oli keväällä 2016 Vantaan suomenkielisten peruskoulujen sekä Vantaa kansainvälisen koulun kouluista kerätystä aineistosta. Tässä tutkielmassa keskityttiin kuudenluokkalaisiin (N = 1988). Oppilaiden kokemuksia tutkittiin seuraavan viiden summamuuttujan avulla: luokan yhteishenki, oppilaan luottamus omiin kykyihinsä, muiden oppilaiden suhtautuminen oppilaaseen, itsetunto ja opettajan suhtautuminen oppilaaseen. Oppilaat jaoteltiin ryhmiin sen mukaan, olivatko he saaneet tukiopetusta tai erityisopetusta viimeisen kolmen vuoden aikana. Ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin T-testin avulla. Analyysi tehtiin käyttäen IBM SPSS statistics -ohjelmaa. Tulokset. Merkitsevä ero ryhmien välillä löytyi vain oppilaan luottamuksessa omiin kykyihinsä. Sekä tukiopetusta saaneilla että erityisopetusta saaneilla oppilailla oli tilastollisesti merkitsevästi huonompi luotto omiin kykyihinsä. Arvio luokkahengestä ja itsetunnosta sekä muiden oppilaiden sekä opettajan suhtautumisesta oppilaaseen ovat samalla tasolla. Tulokset ovat jonkin verran ristiriidassa aiemman tutkimuksen kanssa. Jatkotutkimuksessa olisi tärkeää selvittää kokemuksia tarkemmin.
Now showing items 1-1 of 1