Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tasajärvi, Anu"

Sort by: Order: Results:

  • Tasajärvi, Anu (2023)
    Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on tarkastella kestävyyskasvatukseen liittyviä kasvatustieteellisiä tutkimusjulkaisuja ja selvittää, miten niissä näkyy opettajan näkökulma. Tutkielman tavoitteena on tutkia sisällönanalyysin keinoin kestävyyskasvatukseen liittyviä tutkimuksia. Tutkielmassa esitellään tutkimusaiheiden painottumista viimeisen vuoden aikana. Tarkastelun kohteena ovat myös tutkimuksen kohteena olevat tutkittavat, sekä se, miten tutkimuksissa käsitellään kestävän kehityksen määritelmän historiallista näkökulmaa. Tällä tutkielmalla on merkitystä siksi, että monet aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajalla on oleellinen merkitys lasten ja nuorten kestävän elämäntavan vahvistamisessa. Tämä on tärkeää nykyisen kaltaisten ympäristöhaasteiden aikakaudella. Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineiston analyysissa on käytetty DFC-menetelmää. Se perustuu didaktiseen kolmioon, jossa opetuksen perusosat on mallinnettu kolmeen osaan. Sisällönanalyysin avulla tutkittiin julkaisujen fokusten jakautumista ja opetuksessa vuorovaikuttavia osia: sisältöä, opettajaa, oppilasta, sekä niiden suhteita toisiinsa. Tutkimusaineistoon kerättiin 12 tutkimusta pääosin The Journal of Environmental Education ja Kasvatus ja Aika -julkaisuista vuosilta 2022–2023. Tutkielmassa havaittiin, että viimeisen vuoden aikana kestävyyskasvatuksen tutkimukset painottuivat tarkastelemaan opettajien tai opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä. Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä oppilaiden toimista kestävyyden tavoitteiden saavuttamisessa, sekä koulun ulkopuolisten tahojen merkitystä kestävyyskasvatuksessa. Kestävän kehityksen määritelmän historiaa ilmennettiin aineistossa suppeasti viittaamalla siihen lähinnä teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että viimeisen vuoden tutkimukset painottuvat tutkimaan kestävyyden edistämistä opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsitysten ja toimien lähtökohdista. Oppilaita tai heidän näkemyksiään tarkastelevaa tutkimusta on nähtävissä vähän. Vähäiselle tarkastelulle jäivät myös oppilaiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan pitkittäistutkimus ja koulujen toimintakulttuurien merkitys kestävyyskasvatuksessa.