Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tauriainen, Maija-Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Tauriainen, Maija-Riikka (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatus on erilaiset painotukset omaavissa eskariryhmissä. Tutkimuskysymyksinä oli ”Millaisia pedagogisia ominaisuuksia on metsäeskarin ja tieteitä painottavan päiväkodin eskarin ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksessa?” sekä ” Miten eri painotuksien eskariryhmissä korostuu kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin eri osa-alueet?”. Ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksesta on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta hyvin vähän siihen liittyen, millaisena se näyttäytyy eskariryhmissä, joissa on luontoon liittyvä painotus. Tutkimuksen analyysissa käytän kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallia, jonka avulla tutkin sitä, millaisena luontokasvatus näyttäytyy eri eskariryhmissä. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen haastattelemalla kahden eri eskariryhmän opettajia sekä tutkimalla ryhmien pedagogisia suunnitelmia. Tein myös yhden tuokiohavainnoinnin metsäeskarissa. Haastattelut tapahtuivat alkuvuonna 2023. Toinen päiväkoti oli kunnallinen, toinen yksityinen. Haastattelujen jälkeen litteroin haastattelut ja teemoittelin litteroinnin sisällön polkupyörämallin osa-alueiden mukaisesti. Teemoittelun jälkeen analysoin molempien haastattelujen tulokset ja vertasin niitä toisiinsa. Tulokset ja johtopäätökset. Molemmissa ryhmissä korostui jatkuva havainnointi luonnossa ja luonnosta. Metsäeskarin opettajan haastattelussa korostui luontoon ja ympäristöön liittyvät tunteet, niistä keskustelu ja niihin liittyvä opetus. Tiedepainotteisen eskariryhmän opettajan haastattelussa korostui enemmän ympäristöön liittyvään tietoon liittyvät asiat ja opetukset. Molemmissa ryhmissä korostettiin kierrätyksen olleen tärkeä osa kestävän kehityksen opetuksessa. Toiminnan esteet olivat ryhmissä erilaiset, metsäeskarissa koettiin ahdistavan tiedon välittämisen lapsille olevan hankalaa ja tiedepäiväkodin opettaja koki lasten motivoinnin metsässä oleiluun olevan haastavaa. Metsäeskarin opetuksessa siis korostuu ympäristöön liittyvät tunteet ja arvot ja tiedepainotteisessa päiväkodissa käytännön tiedot ympäristöstä.